فاقدین شناسنامه در نیکشهر از بی‌هویتی رنج می‌برند

b67f3a05ed46fa7a4f19254f5d8a07d4_Lشماری زیادی از فاقدین شناسنامه در سطح شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان خواستار تسریع در صدور سند سجلی شدند، چرا که نداشتن شناسنامه آنها را از حقوق مسلمشان محروم کرده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از فارس، شمار زیادی از فاقدین شناسنامه در سطح شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان خواستار تسریع در صدور سند سجلی شدند.

محمد بلوچی شکیب یکی از فاقدین شناسنامه در روستای شریکی نیکشهر می‌گوید: مدتی است که تشکیل پرونده داده‌ام، ولی برخلاف مراجعات و پیگیری‌های مکرر به ثبت احوال و فرمانداری نیکشهر خبری از صدور سند سجلی نیست.

یکی از معتمدین و عضو شورای اسلامی بخش بنت نیز گفت: بیش از 120 نفر فاقد شناسنامه از حوزه دهستان توتان و محمدان تشکیل پرونده داده، ولی متاسفانه همچنان بلاتکلیف بوده و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

مراد بلوچی افزود: حداقل مسئولان مربوطه زمان تعیین کنند تا مردم کم درآمد کمتر در این راه‌های روستایی خاکی به مرکز شهرستان نیکشهر و بخش بنت تردد کنند و متحمل هزینه نشوند.

ملارجب لاشاری یکی از معتمدین و عضو شورای اسلامی روستای سنازی هبودان با بیان اینکه 13 نفر از اهالی این منطقه محروم فاقد شناسنامه هستند، بیان کرد: این در حالی است که همه مردم منطقه برای ایرانی بودن آنها گواهی و شهادت می‌دهند که سال‎های سال در این منطقه به صورت جد و آبادی زندگی کرده‌اند.

وی گفت: این منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است و مردم به دلیل بیسوادی و عدم آگاهی از فواید و مزایای شناسنامه در گذشته موفق به گرفتن شناسنامه نشده‌اند.

لزوم تسریع در هویت بخشیدن به فاقدین شناسنامه

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر در این زمینه با انتقاد از روند کند اجرای اقدامات برای انجام کارهای فاقدین شناسنامه به خبرنگار فارس اظهار کرد: جای تاسف است که بعد از گذشت سال‌ها برخی از کم درآمدترین مردم روستایی و شهری این شهرستان از نعمت شناسنامه محروم باشند و همچنان بدون هویت و محروم از هرگونه امکانات و خدمات دولتی نظیر یارانه، انشعاب آب، برق و تلفن و بیمه درمانی باشند.

کریم بخش امیری افزود: انتظار می‌رود مسئولان دست‌اندرکار هر چه سریعتر به مشکلات فاقدان شناسنامه رسیدگی و سند سجلی آنها را صادر کنند.

وی گفت: کندی کار و بعضا عدم پاسخگویی مسئولان پس از گذشت چند سال به استعلامات کار تکمیل پرونده‌های فاقدین شناسنامه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

فرماندار نیکشهر نیز با تایید محرومیت شمار زیادی از مردم این شهرستان از نعمت شناسنامه به خبرنگار فارس اظهار کرد: اقدامات و همکاری‌های خوبی در سال گذشته توسط شورای تامین این شهرستان در زمینه حل مشکل فاقدین شناسنامه انجام گرفته است.

صاحب گل صالحی افزود: نتیجه این اقدامات منجر به تشکیل پرونده، تعیین تکلیف پرونده‌های راکد و ناقص و انجام کارهای اولیه برای صدور سند سجلی شده است.

جشن هویت‌بخشی به فاقدین شناسنامه در شهرستان نیکشهر

وی بیان کرد: قطعا کسی که شناسنامه ندارد از همه امکانات و خدمات رفاهی محروم می‌شود و حتی اگر نیازمند نیز باشد، نمی‌تواند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد و یا یارانه نقدی دریافت کند.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: بیشتر افراد فاقد شناسنامه در حوزه بخش بنت دهستان توتان و محمدان، بخش مرکزی منطقه هنزم زیردان و بخش های آهوران و لاشار در منطقه هبودان ساکن هستند.

وی از حمایت و همکاری‌های استاندار سیستان و بلوچستان و سفر رئیس ثبت احوال کل کشور به این شهرستان و حساسیت آنها برای حل مشکل فاقدین شناسنامه قدردانی کرد و افزود: با حمایت مسئولان دولت تدبیر و امید به زودی جشن فاقدین شناسنامه در شهرستان نیکشهر برگزار می‌شود.

فرماندار نیکشهر گفت: بارها به همراه مسئولان دستگاه‌های اجرایی این شهرستان به نقاط مختلف روستایی سفر و علاوه بر بررسی مسائل و مشکلات زیربنایی به صحبت‌ها و درددل‌های فاقدین شناسنامه گوش فرا داده‌ایم.

شهرستان نیکشهر با 134 هزار نفر جمعیت و با گستره 12 هزار و 951 کیلومتر مربع از چهار بخش «مرکزی، لاشار، آهوران و بنت»، 11 دهستان، 395 روستا و آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.

نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان قصرقند، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.