پیام انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت بە مناسبت بیست و ششمین سالگرد بمباران هفت تیر

13536آژانس کُردپا: انجمن دفاع از حقوق انجمن دفاع از مصدومین شیمیایی سردشت بە مناسبت بیست و ششمین سالگرد بمباران هفت تیر ماه بیاننامەای را صادر نمود.
در این بیانیە، نبود امکانات و استانداردهای لازم برای زندگی و ادامه حیات مجروحان شیمییایی در شهر سردشت، جدی نبودن اقدامـات وزارت امورخـارجه برای پیگیری و تعقیب شکایـات قربـانیان شیمیایی در مراجع قضـایی بین المللی و محاکم خارجی و عدم اجرای کامل و دقیق قانون الزام دولت به شناسایی جانبازان شیمیایی از سوی ارگان های مسئول مورد نقد قرار گرفتە شدە است.

متن این بیاننامە کە نسخەای از آن بە آژانس خبررسانی کُردپا ارسال گردیدە است عیناً در پی میآید:
بیش از ربع قرن از فاجعه انسانی بمباران شیمیایی سردشت که عصرگاه هفتم تیرماه سال ١٣٦٦ صدها تن از شهروندان بی گناه را به شهادت رسانده و موجب مجروحیّت و مصدومیّت دائمی هزاران نفر از اهالی شهر گردیده می گذرد و در طی این سالها قربانیان شیمیایی و خانواده های آنان انواع و اقسام دردهای جانکاه ناشی از گاز خردل و سلاح شیمیایی را هر لحظه تحمّل کرده اند که انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیای ضمن تحسین ایثار شهدای این فاجعه و تقدیر از صبر و تحمل بازماندگان و خانواده های آنان و تجلیل از شکیبایی و بی نظیر جانبازان و مصدومین شیمیایی براین اعتقاد است که :

١- علیرغم احراز مضر و خطرناک بودن سلاح های شیمیایی و ممنوعیت کامل استفاده و اشاعه این گونه سلاح ها در مقررات الزام آور حقوق بین الملل متأسفانـه گزارش ها و تصاویری از کاربرد سلاح های شیمیایی در برخی نـزاع ها و درگیری های نظامی در منطقه منتشر شده که این وضعیت علاوه بر تهدید جدّی صلح در جهان و منطقه به معنای نقض آشکار حقوق جنگ و مقررات حقوق بین المللی که لازم الاتّباع برای همگان می باشد .

٢- این انجمن در طول سالها فعالیت خود همواره تلاش نموده تا جهانی عاری از سلاح های شیمیایی و جنگ افزارهای نظامی برای بشر تدارک دیده شود که قطعاً انعکاس وضعیت ناگوار مصدومین شیمیایی سردشت را عامل مهمی برای درس عبرت به دارندگان استفاده از سلاح های شیمیایی می داند .

٣- محیط شهر سردشت فاقد امکانات و استانداردهای لازم برای زندگی و ادامه حیات مجروحان شیمییایی است که متأسفانه در سالهای گذشته اقدامات لازم برای ارتقاء امکانات شهر معمول نگردیده و لذا شایسته است با اختصاص بودجه ویژه فراتر از بودجه مصوّب سالیانه پروژه های عمرانی ، آموزشی ، تفریحی ، بهداشتی و …. در این شهر ایجاد گردد .

٤- اقدامـات وزارت امورخـارجه برای پیگیری و تعقیب شکایـات قربـانیان شیمیایی در مراجع قضـایی بین المللی و محاکم خارجی متناسب با وظیفه ذاتی آن وزارت خانه نبوده و تداوم فرصت سوزی های موجود موجب تضییع حقوق مردم غیرنظامی که متضرر از اثرات زیانبار وسیع جنگ شده اند خواهد بود.

٥- عدم اجرای کامل و دقیق قانون الزام دولت به شناسایی جانبازان شیمیایی از سوی ارگان های مسئول فاقد توجیه منطقی و قانونی بوده و هدف اصلی تدوین کنندگان این قانون ، پایان بخشیدن به شرایط ناگوار قربانیان شیمیایی فاقد درصد و شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتن تمامی هشت هزار مجروح شیمیایی بوده که متأسفانه تاکنون فقط ٢٠ درصد قربانیان مورد شناسایی و احراز مجروحیت قرار گرفته اند .

با امید به داشتن جهانی عاری از سلاح های شیمیاییی و ضرورت عدم توسل کشورها و گروهها به جنگ برای حل منازعات خود و منع کامل کاربرد سلاح های شیمیایی و پایان بخشیدن به محرومیت مضاعف و شدید مردم سردشت و قربانیان شیمیایی این انجمن خواستار توجه لازم افکار عمومی جهانیان به آثار دهشتناک استعمال سلاحهای شیمیایی است .