کشته شدن یک جوان در چابهار در شلیک ماموران انتظامی

بلوچ4-300x191یک جوان اهل سیستان بلوچستان در شهر بندری چابهار در اثر شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالین بلوچ، سیف الله سلطانپور فرزند حنیف پس از آنکه نیروهای انتظامی در فلکه شیلات به وی مشکوک شده و دستور ایست می دهند توقف نمی کند و در تعقیب و گریز ماموران در حوالی فلکه تیس این شهر، به سمت وی شلیک می کنند که از ناحیه سر و پا مورد اصابت گلوله قرار می گیرد.

گزارشها افزوده اند که این جوان پس از اعزام به بیمارستان جان سپرده است و عده ای اما از احتمال زنده بودن آن خبر داده اند.
کمپین فعالین بلوچ تا کنون نتوانسته به جزئیات بیشتری از علت شلیک ماموران به سمت این جوان دست پیدا کند اما سالیانه ده ها نفر از شهروندان بلوچ در شلیک ماموران انتظامی و سپاه پاسداران کشته می شوند که از سوی مردم “بی گناه” خوانده می شوند، بیشتر این افراد کسانی هستند که صرفا به ظن حمل گازوئیل یا بخاطر عدم توجه به ایست مامور پلیس و چه بسا شلیک های خودسرانه کشته می شوند.

استان سیستان و بلوچستان یکی از درگاه های اصلی ورود و قاچاق مواد مخدر هست و سالیانه تعداد قابل توجهی در درگیری ماموران با قاچاقچیان مواد مخدر نیز کشته و زخمی می شوند اما این موارد در گزارشهای مردمی به عنوان “بی گناه” تلقی نشده و هیچ گاه منتشر نمی شوند.

اما گزارشها نشان می دهد که فقط در دوماهه اول امسال ۹۴ دستکم ۱۴ نفر صرفا به ظن حمل گازوئیل و یا عدم توجه به ایست ماموران کشته و زخمی شده اند که ۴ نفر از آنها زن و کودک بوده اند و در اغلب موارد گلوله به بالاتنه و سر قربانیان اصبات کرده است.

در هیچ یکی از مواردی فوق اما از سوی مسئولان قضائی و انتظامی رسیدگی صورت نگرفته است.

سال ۱۳۹۳ این رقم بالغ بر ۲۲ نفر کشته و زخمی بوده است و اینها فقط مواردی هستند که به کمپین فعالین بلوچ رسیده اند که بخاطر پیچیدگی وضعیت خبررسانی در مناطق مختلف بلوچستان و خصوصا در مناطق مرزی و نبود گزارشگر در بسیاری از مناطق، گزارشهای ناقصی که به این خبرگزاری رسیده منتشر نشده و چه بسا موارد موجود، بسیار بیشتر از آنچیزی است که منتشر شده است.

فعالان بلوچ یکی از دلایل شلیک ماموران به سمت شهروندان که چه بسا در درون شهرهای این استان رخ داده و بدون رعایت موارد قانونی بوده اند را وجود نگاه و برخورد امنیتی در این استان مرزی می دانند و نوعی مصونیتی که نیروهای امنیتی غیر بومی در این استان از آن برخوردار اند که باعث می شود به شکایت های مردمی رسیدگی نشود نگرانی را دو چندان کرده است.

اواسط سال ۹۳ و پس از کشته شدن یک کارگر بلوچ به نام عبدالله مرادزهی و زخمی شدن همسر و فرزند خوردسالش توسط ستوان دوم محسن بندهی علیرغم پیگیری و موضع گیری این واقعه توسط استاندار سیستان و بلوچستان و نهادهای دیگر امنیتی و قضائیی این خانواده شکایت دارند که تا کنون به پرونده آنها رسیدگی صورت نگرفته و چه بسا مامور خاطی آزاد و به استان دیگری منتقل شده است.

شامگاه شنبه بیست و سوم خرداد نیز ماموران سپاه با لباس و خودرو شخصی به کاروان حامل مسئولان و فعالان فرهنگی و بومی شهرستان سراوان که از مسیر جالق بر می گشته اند تیر اندازی کرده اند که با انتقادات شدیدی مواجه شد. این فعالان بعدا در بیانیه ای که در اعتراض به این حمله منتشر کردند مطلبی با این مضمون نوشتند که اگر با ما که مسئولان دولتی و فعالان سرشناسی هستیم چنین برخورد می شود با عموم مردم چه برخوردی صورت می گیرد.