وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های غرب استان کُردستنان

13541آژانس کُردپا: با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سه نقطه‌ی مختلف شهرستان مریوان در استان کُردستان، آمار آتش سوزی‌ها از آغاز سال جاری تاکنون در دو شهر مریوان و سروآباد به ٢٩ مورد رسید.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه هفتم تیرماه، مراتع جنگلی روستای “رشه‌ده”، “کانی دینار” و همچنین منطقه‌ی “تاز آباد” در شهرستان مریوان توسط افراد فرصت طلب در آتش سوختند.

به گفته‌ی یکی از فعالان طرفدار محیط زیست و عضو انجمن سبز چیای مریوان، آتش‌سوزی در روستای “ر‌شه‌ده” سبب از بین رفتن بیش از ٤ هکتار از مراتع و جنگل‌های آن شده است.

عضو انجمن سبز چیای مریوان همچنین اشاره کرد، کلیه‌ی این آتش سوزی ها توسط اعضای این انجمن کنترل گرده است.

در همین رابطه، شهروندان این منطقه مکرر تأکید می‌کنند اعضای سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران به صورت برنامه‌ریزی شده به منظور تخریب محیط زیست و طبیعت کُردستان، اقدام به آتش کشیدن جنگل‌ها و مراتع این منطقه می‌نمایند.

انجمن سز چیای مریوان، انجمن خودجوش و مردمی است که با هدف حافظت از میحط زیست و طبیعت شهرهای مریوان و سروآباد تأسیس شده که در بیشتر مواقع به هنگام کنترل و خاموش نمودن آتش سوزی‌های این منطقه با مخالفت نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حکومت اسلامی ایران مواجه شده‌اند.

طی چند سال گذشته چندین تن از اعضای این انجمن مردم نهاد توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیده‌اند.

این انجمن یکی فعالترین انجمن‌های مردم نهاد شهرستان مریوان است که نقش بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت و محیط زیست در شهرهای مریوان و سروآباد داشته و به هنگام وقوع اتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرهای مریوان و سروآباد به صورت فعال نقش مثبتی در کنترل کردن آتش سوزی‌ها ایفا می‌کنند.