آتش‌سوزی نفس جنگل‌های زاگرس در کردستانات را تنگ کرده است

28296 حریق ده‌ها هکتار از جنگل‌های شمال و شمال‌غربی مریوان را طعمه خود نمود.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه هفتم مردادماه، آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف روستای “سیف علیا” روی داده و به جنگل‌های روستاهای “سه له سی” و “چاوگ” زبانه کشیده است.این آتش‌سوزی خسارت چشمگیری را به درختانی نظیر بنه، زالزالک، گلابی وحشی، مازودار، انواع بلوط، داغداغان، کیکف، آلوچه وحشی، سیب وحشی و درختچه‌های تنگز، پلاخور یا شن، ارغوان، آلبالوی وحشی و سماق وارد کرده است.

همچنین انواع خزندگان نظیر مارمولک، سوسمار، لاک‌پشت و انواع حشرات و بندپایان همچون عقرب، ملخ، جیرجیرک، سوسک، مورچه، عنکبوت، رتیل، انواع زنجره، انواع مگس‌های گال‌زا، گز انگبین و جوندگانی شامل سنجاب و جوجه تیغی در این آتش سوزی سوختند.

28297
این آتش سوزی همچنین باعث تخریب زیستگاه پستاندارانی نظیر سمور، زرده بر، رودک، گورکن، روباه، شغال، گراز وانواع پرندگان از قبیل جیجاق، سبزقبا، انواع کبوتر، کبک، جغد، زرده پر، پری شاهرخ و انواع سارگپه و دیگر پرندگان شکاری گوشت‌خوار شده است.

این آتش‌سوزی با تلاش ساکنین روستاهای سیف علیا، سه له سی، چاوگ و کمیته مقابله با بحران انجمن سبز چیا در گرمای بالای ٤٠ درجه سانتیگراد مهار گردیده است.

عدم نظارت و پیگیری دستگاه‌های مرتبط حکومتی در برخورد با عاملان این آتش‌سوزی‌ها، واکنش انجمن سبز چیا مریوان را درپی داشته است.

انجمن سبز چیا در یادداشتی اعلام کرده است: با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس شمالی در شهرستان مریوان از روز چهارشنبه، انجمن سبز چیا تقاضا دارد که مردم وظیفه خود را در قبال نابودی جنگل‌ها و سرمایه‌هایشان انجام دهند و بیشتر از این منتظر نمانند و با شکستن سکوت و شرکت در اطفای حریق بیش از این اجازه ندهند که سرمایه‌های آیندگان که به امانت پیش ماست از بین برود.

در ادامه این یادداشت آمده است: شهروندان عزیز مریوان، شهرها و روستاهای نزدیک، ما توقع و انتظاری از دولتمردان نداریم چرا که اگر آنها در فکر راه حل و تدبیری برای جنگل‌ها می‌بودند اجازه نمی‌دادند تراژدی سال ۸۹ تکرار شود، اکنون که امیدی به تدبیر دولتمردان نیست لازم است که ما هرچه زودتر برای مقابله با این حجم گسترده آتش‌سوزی بیشتر از این نظاره‌گر نباشیم. در این راستا کمیته‌ی بحران انجمن سبز چیا از آحاد مردم تقاضا دارد که برای اطفای حریق جنگل‌های مریوان شرکت نمایند و بیشتر از این اجازه ندهیم جنگل‌های زاگرس که ریه‌های تنفسی ما هستند از بین برود.

عکس: انجمن سبز چیا – شیرکو کانی سانانی