پلیس سنندج از همایش تقدیر از جلال ملکشاه جلوگیری کرد

28547مراسم تجلیل از مقام ادبی جلال ملکشاه، شاعر معاصر کُردستان، با دخالت مأموران انتظامی در سنندج برگزار نگردید.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مراسم تجلیل از جلال ملکشاه که فعالان فرهنگی و ادبی کُردستان از هفته‌ها قبل در تدارک آن بودند از سوی نیروهای انتظامی به تعطیلی کشیده شد.
یکی از بانیان مراسم با تأیید خبر جلوگیری از برگزاری مراسم به آژانس کُردپا گفت: متأسفانه ساعت 5 بعداز ظهر امروز یگان ویژه پلیس به بهانه کارگذاری بمب، سالن مجتمع فجر كُردستان را تخلیه کردند.

رحیم لقمانی در این تماس تلفنی، برخلاف ادعای پلیس، وجود و کشف هرنوع شیء مشکوک و مواد منفجره در سالن فجر اداره فرهنگ و ارشاد سنندج را رد و تصریح کرد که فعالین ادبی اصرار دارند که مراسم تجلیل استاد جلال بزودی برگزار شود اما تاکنون زمان و مکان برگزاری آن مشخص نمی‌باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که علی‌رغم کسب مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد سنندج جهت برگزاری مراسم چرا نیروهای امنیتی مانع از آن شدند، اظهار نمود: بله مجوز رسمی صادر شده بود اما در لحظات آغازین مراسم، اعضای انجمن فرهنگی ـ ادبی مولوی کُرد از یک نهاد امنیتی مطلع شدند که مراسم لغو گردیده است.

لقمانی در پایان، خبر بازداشت جلال ملکشاه و برخی دیگر از نویسندگان و شاعران سنندجی را که توسط برخی منابع انتشار یافته تکذیب کرد.

یک از مهمانان دعوت شده به این همایش به شرط حفظ هویتش به آژانس خبررسانی کُردپا گفت که چنین عملی با اعتراض و خشم مردم مواجه گردیده و خواستار رسیدگی مسئولان فرهنگی به وضعیت بوجود آمد هستند.

گزارش و تصاویر رسیده به آژانس کُردپا حاکی از استقبال گسترده‌ی شهروندان و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات کُردی در مراسم بوده به نحوی که یک ساعت قبل از شروع مراسم، محوطه‌ی بیرونی و داخل سالن مجتمع فجر مملو از جمعیت بود.
28548حضور پلیس در جلو درب مجتمع فرهنگی سنندج سنگین گزارش شده است
طبق برنامه‌ی از پیش تعیین شده، جلال ملکشاه در این مراسم برخی از اشعار حماسی خود را دکلمه می‌کرد و افرادی نظیر دکتر قطب‌الدین صادقی، دکتر مسعود بیننده و رحیم لقمانی درباره شخصیت استاد جلال و آثار نوشتاری وی به ایراد سخنرانی می‌پرداختند.

مترجم و شاعر نوپرداز کُرد جلال ملکشاه در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در روستای “ملکشا” از توابع شهرستان سنندج دیده به جهان گشوده است.

وی حدود ۱۴ سال در نشریه سروه حضور داشته است و مسئولیت بخش ادبی “نشریه سروه” (شعر، داستان و…) را به عهده داشت.
اثر شعری به نام “ناله‌ی زنجیر واژگان اسیر” معروف‌ترین اثر این شاعر کُرد می‌باشد.