حکم اعدام یک جوان کُرد واکنش عفو بین‌الملل را درپی داشت

28902 دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به سبب صدور حکم اعدام برای جوانی ١٧ ساله مورد انتقاد شدید یک نهاد جهانی حقوق‌بشر قرار گرفت.
برپایه‌ی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جان یک جوان کُرد به نام میلاد عظیمی به دلیل صدور حکم اعدام از سوی دادگستری استان کرمانشاه در خطر جدی قرار دارد.
عفو بین‌الملل به این حکم واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: میلاد عظیمی در محاکمه‌ای “قویا غیرمنصفانه” و “برپایه اعترافات زیر شکنجه” به اعدام محکوم گشته است.

گزارش این نهاد مدافع حقوق‌بشر اضافه کرده که این جوان در سن هفده سالگی به اتهام قتل بازداشت شده و درخواست وی جهت دادرسی مجدد، از سوی دستگاه قضایی ایران رد شده است.

میلاد عظیمی اواخر آذرماه ٩٢ در کرمانشاه بازداشت گردید و در دادگاه به قتل یک مرد متهم و سپس برای او حکم اعدام صادر شد.

صدور حکم اعدام برای این جوان کُرد درحالی است که طبق کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز عضو آن است اعدام کودکان زیر ١٨ سال ممنوع می‌باشد.

طبق گزارشات انتشار یافته، حداقل ٤ زندانی کُرد که در سنین نوجوانی و زیر هیجده سال بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند، در زندان سنندج محبوس هستند.

دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و نهادهای مدافع حقوق‌بشر چندی قبل به اجرای حکم دو نفر به نام‌های فاطمه سالبهی و صمد ذهابی در زندان‌های حکومت ایران که زیر سن قانونی( کمتر از ١٨ سال) اعدام شدند، بیانیه‌ی اعتراضی صادر کرد.

گفته می‌شود ایران، عربستان، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند.