روحانی از اعدام‌ها در ایران دفاع کرد

28993رئیس قوه‌ی مجریه در ایران به یک روزنامه‌ی ایتالیایی گفته که لغو اعدام جرائم مواد مخدر برای اروپا بد است.
بنابه گزارشات انتشار یافته، چند روز قبل از سفر حسن روحانی به دو کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا، گفتگوی او با یک روزنامه‌ی چاپ ایتالیا خبرساز شده است.
رئیس دولت “تدبیر و امید” در گفتگو با روزنامه‌ی “کوریره دلا سرا” ضمن دفاع از صدور حکم اعدام برای مجرمین مواد مخدر، اظهار داشت: اگر این اعدام‌ها را لغو کنیم موادمخدر به راحتی به اروپا خواهد رسید و این برای شما بد خواهد شد.

سفر روحانی به دلیل حوادث پاریس لغو گردیده است.

حسن روحانی در مصاحبه یادشده، مرز طولانی با کشور افغانستان را تلویحاً دلیل صدور احکام اعدام و افزایش مواد مخدر عنوان می‌کند.

سال گذشته نیز محمدجواد لاريجانی، معاون بین‌الملل و دبير شورای حقوق بشر قوه قضائيه حکومت اسلامی به وب‌سایت “میزان” گفته بود: “شمار زياد اعدام‌های مرتبط با جرايم مواد مخدر، بر اساس قانون موجود است و این شمار بالا، موضوع غمباری است.”

پژوهش‌های آماری نشان می‌دهد که برخورد خشونت‌آمیز از جمله صدور و اجرای بی‌رویه احکام اعدام مانع رشد اعتیاد در ایران نمی‌شود.

نهادهای مدافع حقوق‌بشر بارها تأکید کرده اند که اعدام‌ها در ایران برای ایجاد ارعاب و وحشت می‌باشد.

در دو سال اخیر نهادهای مدافع حقوق‌بشر نظیر دیده‏‌بان حقوق‌بشر، ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام و سازمان بین‎المللی کاهش آسیب‌های اجتماعی در ‌نامه‌ای از اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر سازمان ملل خواسته اند تا زمانی که دولت ایران مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر را لغو نکرده، حمایت خود را از عملیاتِ پلیسِ مبارزه با قاچاق مواد مخدر در ایران متوقف کند.

با استناد به مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، بیش از ٩٢٠ شهروند ایرانی طی سال جاری میلادی به دار آویخته شده‌اند که به گفته مقامات حکومتی، حدود ٩٠% آنان مستقیماً در ارتباط با خرید و فروش مواد مخدر بوده است.