کنشگران سنندجی خشونت علیه زنان را محکوم کردند

آژانس کُردپا: زنان سنندج با برگزاری تجمعی اعتراضی در آرامگاه این شهر به استقبال روز جهانی محو خشونت علیه زنان رفتند .
گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا حاکیست، روز پنج‌شنبه‌ی گذشته آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج صحنه تجمع ده‌ها فعال حقوق زن بود. آنان به موضوع قتل‌های ناموسی و عدم واکنش مناسب نهادهای حکومتی اعتراض کرده‌اند .
در این مراسم کسانی از دیگر شهرها نظیر مریوان و سروآباد نیز شرکت‌ داشتنتد که در آن مدافعان حقوق زن به ایراد سخنرانی پرداخته و یاد و خاطره‌ی یکی از قربانیان خشونت را گرامی داشتند .
یک ماه قبل یک زن متأهل به نام آمنه محمدی ٢٥ ساله در یکی از روستاهای شهرستان سروآباد توسط اعضای خانواده‌اش به سبب آنچه “رابطه با یک مرد غریبه” عنوان شده، به قتل می‌رسد و جسد زن جوان بدون طی کردن تشریفات قانونی و معاینه پزشکی قانونی، توسط خانواده اش و با حضور یکی از روحانیون این روستا به خاک سپرده شده بود .

زنان سنندجی در تجمع اعتراضی هفته‌ی گذشته عنوان کردند که “خشونت علیه زنان در واقع معضلی است اجتماعی، نه صرفاً یک تراژدی خانوادگی و خصوصی .

خبرنگار کُردپا در این شهر گزارش داد که اعتراض‌کنندگان با یادآوری روز جهانی محو خشونت علیه زنان، بیانیه ای صادر کردند و ضمن محکوم کردن قتل آمنه، خواهان مجازات عاملان و آمرین این جنایت و نیز بازنگری و اصلاح قوانین زن ستیز تحت لوای ناموس و وضع قوانینی در جهت تساوی حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه‌های اجتماعی شدند .
در همین مراسم، مزار آمنه با گل‌های رُز سرخ گلباران گردید .
از نکات قابل تأمل در تجمع روز بیست و هشتم ماه جاری، عدم پوشش مراسم از سوی رسانه‌ها دولتی و حمایت نهادهای حکومتی از مدافعان عرصه‌ی حقوق زنان بود .
وب‌سایت آفتاب دل که خود را اولین سایت زنان کردستان معرفی کرده، کوچکترین اشاره به تجمع هفته گذشته نکرده است و صرفاً فعالیت نهادهایی را پوشش می‌دهد که از سوی کنشگران مدنی به طرف قضیه خشونت علیه زنان متهم هستند .
از حدود ٣٤ سال قبل، روز ٢٥ نوامبر(معادل چهارم یا پنجم آذر) هر سال توسط سازمان ملل به عنوان روز جهانی محو خشونت علیه زنان معرفی شده است .
انتخاب اعضای شورای جبهه متحد کُرد کردستان
در اولین جلسه جبهه متحد کُرد در سال 1394 انتخابات مجدد برای انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل جدید جبهه در شهر سنندج برگزار گردید و پنج نفر عضو اصلی و دو نفر به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند .

در اولين جلسه شوراي استان کُردستان جبهه متحدکُرد انتخابات شوراي مرکزي استان کُردستان جبهه متحدکُرد برگزار شد و افراد مشروحه ذيل به عنوان اعضاي اصلي شوراي مرکزي جبهه متحدکُرد در استان کُردستان انتخاب شدند: محمدباقر پيري- خانم فلوريا محمدپور- مهندس حامد فرازي- دکتر رئوف کريمي- بهروز زارعي به عنوان اعضاي اصلي و خانم فاطمه اردلان و صالح حسيني اعضاي علي‌البدل اين انتخابات بودند .
لازم به ذکر است، پس از انتخابات مجدد اعضا در استان‌هاي ايلام، تهران وآذربايجان غربي اين چهارمين انتخابات شوراهاي استاني جبهه است که به منظور انتخاب اعضاي جديد شوراي مرکزي جبهه انجام مي‌شود و قرار است در هفته‌هاي آينده انتخابات اعضاي شوراي مرکزي جبهه متحد کُرد در کرمانشاه هم برگزار شود .