آزادی یک زندانی سیاسی کُرد پس از ۱۵ سال زندان 0 0

omer-kerim یک زندانی سیاسی کُرد تبعه اقلیم کُردستان پس از تحمله بیش از ۱۵ سال زندان ظهر امروز آزاد و به اقلیم کُردستان بازگشت.
سایت رسمی حزب سوسیالیست کُردستان عراق گزارش کرده که، عصر امروز ۱۵ دسامبر، “عمر کریم شریف” یکی از پیشمرگه های این حزب که بیش از پانزده سال از عمرش را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده بود آزاد شده و از طریق مرز رسمی باشماق به اقلیم کُردستان بازگشته است.

وزارت اطلاعات ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی از مقام های اقلیم کُردستان خواسته بودند تا این شهروند کُرد و دو تن دیگر را به جرم قتل یکی از کادرهای این وزارت خانه در مرز مریوان به ایران مسترد کنند.

دبیرکل حزب سوسیالیست کُردستان عراق پیشتر در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی روژ ضمن رد دست داشتن عمر کریم شریف در قتل کادر وزارت اطلاعات خبر از لغو حکم اعدام وی داده بود.

به گفته “محمد حاجی محمود” این پیشمرگه به هیچ وجه در این ماجرا نقش نداشته و افزوده بود که “سرانجام ما توافق کردیم که عمر با حضور نمایندگان ما و ایران در سلیمانیه محاکمه شود، دوستان ما با مقام های آسایش توافق کردند که چند روزی عمر و دو متهم دیگر در آسایش بمانند تا تحقیقات تکمیل می شود، اما همان شب وی را به نیروهای اطلاعات تحویل دادند”.

شایان ذکر است که عمر کریم شریف در سال ۱۳۷۹ شمسی به ایران انتقال داده شد و پس از تحمل ۲۱ ماه سلول انفرادی در اداره اطلاعات مریوان و سنندج بدون داشتن وکیل مدافع، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مریوان در دو حکم جداگانه به اتهام معاونت در ترور، به اعدام و سپس ۱۵ سال زندان محکوم گردید. حکم این زندانی سیاسی بعدها توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.