۱۵درصد از آمار زندانیان سیستان و بلوچستان را زندانیان نزاع و درگیری تشکیل می دهد

a6cc10b270d60e07120c524bef4e58db_Lسرپرست اداره پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: نزدیک به 15درصد از آمار زندانیان استان بواسطه نزاع و ضرب و جرح عمدی در زندان به سر می برند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از دادمردان، دومین نشست تخصصی پیشگیری از خشونت و ضرب و جرح عمدی صبح روز گذشته دوشنبه 7 دی در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در این نشست محمد علی حمیدیان اظهار داشت: نظام اجتماعی هر ساله به واسطه فقدان مهارت‌های مناسب ارتباطی و کاهش آستانه تحمل اشخاص، هزینه‌های فراوانی را درخصوص ارتکاب به خشونت و ضرب و جرح عمدی متحمل می‌شود، خشونتی که می‌تواند در ابعاد جسمانی، روانی و بعضا کلامی بروز کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان و بلوچستان افزود: تکیه صرف بر سیاست‌های جنایی کیفری و عدالت تنبیهی فاقد کارکردهای موثر در دراز مدت بوده و مسئولان فرهنگی خصوصا در حوزه روانشناسی شخصیت و ارتباطات اجتماعی مقوله جامعه پذیری و تعامل مطلوب و سازنده نهادهای خانواده، مدرسه و نظام اجتماعی را مدنظر قرار دهند.
در ادامه این نشست سرپرست اداره پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز اظهار داشت: خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی و ضرب و جرح به عنوان یکی از عناوین مجرمانه حجم فراوانی از پرونده‌های واصله به مراجع قضایی و آمار جمعیت کیفری را به‌خود اختصاص داده، به گونه ای که تنها در سال گذشته بیش از هفت هزار پرونده با این عنوان مجرمانه به مراجع قضایی و نزدیک به ۱۵درصد از آمار زندانیان استان بواسطه نزاع و ضرب و جرح عمدی در زندان به سر می برند.
غلامرضا باغ شیرین به تشریح ارکان محتوایی طرح اجرایی پیشگیری از نزاع و خشونت پرداخت و ادامه داد: خوشبختانه در این طرح برای اغلب نهادها و سازمان‌های متولی دراین حوزه تعریف سهم شده و فرآیند ارزیابی و ارزشیابی مشارکت نیز به نوعی در نظر گرفته شده که میزان توفیق و عملکرد هر یک از نهادهای همکار قابل تحلیل و بررسی است.
وی در پایان گفت: کلیات این طرح در ماه جاری و در شورای پیشگیری از جرم استان تصویب و جهت اجرا به نهادهای متولی ابلاغ شود.