اعتراض جوانان بلوچ به حذف سیستماتیک واژه بلوچستان

29297 بروشورهایی که شهروندان بلوچ را به واکنش در مقابل حذف مکرر نام بلوچستان فرامی‌خواند در میان نمازگزاران زاهدان پخش شده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهروندان استان سیستان و بلوچستان به ویژه جوانان از حذف نام بلوچستان از وبسایت‌های رسمی و نیمه‌رسمی دولتی، خیابان‌ها، سربرگ ادارات دولتی و تابلوهای تبلیغاتی به شدت نگران هستند.

نماز جمعه‌ی گذشته در زاهدان صحنه پخش بروشورهایی در محکومیت این اقدام سیستماتیک حکومت اسلامی ایران بود و جوانان بلوچ در این نوشته‌ها به چرایی این اقدام پرداخته و طرح سوال کرده‌اند.

اقدامات صورت گرفته در زاهدان این پرسش را در ذهن شهروندان بلوچ مطرح کرده که چه کسی از حذف نام تاریخی بلوچستان در استان سود خواهد برد؟

29298 (1)
این بروشورها مسئولیت این اقدام را متوجه “مسئولان دولتی” استانی کرده و از مردم خواسته شده است که “در مقابل این اقدامات سکوت اختیار نکنند”.

توزیع بروشور در میان نمازگزاران زاهدانی آخرین واکنش‌ها به حذف واژه بلوچستان می‌باشد و قبلا نیز به حذف بلوچستان در برخی از اسناد اداری و کتاب درسی “مطالعات اجتماعی” پایه هشتم نیز اعتراض شدیده شده بود.

از سال ١٩٤٠ اسم سیستان به بلوچستان اضافه شده و بنابه گفته‌ی فعالان ملی‌گرای بلوچ چنین اقدامی جهت “کاهش احساسات ناسیونالیستی و مالکیتی” صورت می‌گیرد.

همچنین رضا حسین‌بر از چهره‌های فعال بلوچ طی مقاله‌ی می‌نویسد: ” ما به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌ایم که جمهوری اسلامی در نظر دارد بدون سر و صدا، هویت بلوچی بخشی از ایران را از بین ببرد و سپس نام‌های آذربایجان، کُردستان، و مناطق دیگر را نیز حذف کند. این یک برنامه دراز مدت است و هدف آن مخدوش کردن تاریخ و جغرافیای سرتاسر ایران و ایجاد بحران هویت ملی است.