سرنوشت فعال مدنی کُرد در هاله‌ای از ابهام است

28598مأموران امنیتی کُردستان یک فعال زیست‌محیطی را در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی گذشته مؤسس انجمن غیردولتی “دوستداران کردستان” بازداشت نمودند که از آن زمان تاکنون سرنوشت وی نامشخص می‌باشد.
هویت فعال مدنی بازداشت‌شده، “دانا حسنی” اعلام شده است.

در گزارش ارسالی خبرنگار کُردپا آمده که بازداشت این فعال حوزه‌ی اجتماعی و محیط‌زیستی در منزل پدری او صورت گرفته است.

در صبح روز بیست و دوم دی‌ماه که نیروهای اطلاعاتی سنندج به منزل دانا حسنی مراجعه کرده‌اند، اتهام “عضویت و ارتباط با احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران” را به او نسبت داده‌اند.

منابع خبری کُردپا در تماسی تلفنی تأیید کردند که این فعال مدنی در ماه‌های اخیر دستکم ٣ بار به نهادهای امنیتی کُردستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

این عضو مؤسس “دوستداران کُردستان” اهل روستای “تبت” از توابع بخش مرکزی بوکان می‌باشد و پیگیری خانواده جهت اطلاع از سرنوشت فرزندشان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اواخر هفته‌ی گذشته نیز در سقز یک عضو انجمن صنفی معلمان این شهر به نام صلاح حسینی برای چند ساعت در بازداشت نیروهای انتظامی بسر برده بود.

بنابه آماری که هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر کرده، طی سال گذشته میلادی(٢٠١٥)، نیروهای امنیتی ٨٨٤ شهروند منجمله ٣٠٧ مورد از گروه‌های اتنیکی(کُرد، بلوچ، تُرک آذری، عرب و …) را بازداشت کرده‌اند.

از ٣١٣ نفر که هویتشان احراز گردیده، ٥٤ تن در استان‌های کُردنشین ایلام، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و کُردستان بازداشت شده‌اند.