لیست اسامی و شرح وضعیت 62 زن زندانی در جمهوری اسلامی ایران

85cb38e006fd508b848214c9e690be90df19b318_1457085315در آستانه روز جهانی زن، و در آستانه دور دوم از دومین بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در جریان بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو، کمپین فعالان صلح در تبعید گزارشی از وضعیت 62 زن زندانی در ایران منتشر کرده است.
بلاتکلیفی طولانی و غیر قانونی دهها زن زندانی در ایران گواهی است بر بخشی از نگرانی های داخلی و مجامع بین المللی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران.

کمپین فعالان صلح در تبعید طی گزارشی در این رابطه می‌نویسد: “بررسی آماری لیست زنان زندانی در پایان بهمن سال ۹۳، حاکی از آن است که ۶۲ زندانی عقیدتی و سیاسی زن در ۱۴ زندان در شهرهای مختلف ایران محبوس هستند که در این میان، شهروندان بهایی با ۲۰ زندانی ، و زندان اوین با نگهداری ۲۶ زندانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند. از وضعیت و محل بازداشت هفت زندانی این لیست اطلاع دقیقی در دست نیست و ۱۲ زندانی دیگر این لیست نیز بصورت بلاتکلیف در حبس غیرقانونی به سر می برند.

فاطمه رهنما، ریحانه طباطبایی، شبنم عیسی خانی، ساقی فدایی، معصومه قلی زاده، رزیتا واثقی، شش زندانی سیاسی- عقیدتی هستند که در مقایسه با لیست زندانیان زن در آبان سال جاری، با اتمام دوره محکومیت و یا به صورت مشروط آزاد شده اند. ریحانه جباری از لیست قبلی، اعدام شده است.

همچنین سهیلا اقدسی، فرح باغی، ندا فرصتی پور، طناز محمدی، مینا مناقب نیز پنج زندانی جدید در لیست حاضر هستند که از این میان گفته می شود مینا مناقب به اعدام محکوم شده و زینب جلالیان نیز زندانی محکوم به حبس ابد است.

کمپین فعالان صلح در تبعید شرایط حبس و محکومیت هر یک از این زندانیان را نیز منتشر کرده است.