انتقاد شدید اللحن مولوی گرگیج نسبت به پلمپ برخی از نمازخانه های اهل سنت ایران

مولانا محمد حسین گرگیج با بیان اینکه” نماز خطری برای نظام ندارد”  ضمن انتقاد شدید از پلمپ نمازخانه های اهل سنت در برخی از شهرهای کشور، از رهبر و سران نظام خواستند تا جلوی افراد تندرو را بگیرند.

i1.ytimg.com_vi_tI1h0tc1pXc_hqdefault

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مولانا گرگیج، وی در بخشی از خطبه های این هفته( ۲۸ خرداد ۹۵) شهرستان آزادشهر ضمن انتقاد شدید از پلمپ نمازخانه های اهل سنت در برخی از شهرها گفت: هفته گذشته تأکید داشتم که استانداران و فرمانداران در ماه مبارک رمضان زمینه برگزاری نمازهای تروایح را فراهم کنند، متأسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه برخی از نمازخانه های اهل سنت در کلان شهرهایی همچون تهران پلمپ شد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر خاطرنشان کرد: برخی مدعی بودند که دربرخی نقاط تهران نماز برگزار می شود، آیا در شهر بزرگی همچون تهران و با حجم بالای ترافیک مگرمی شود که حدود یک میلیون شهروند اهل سنت از یک منطقه به منطقه دیگر جهت ادای نماز تراویح بروند؟ تا زمانیکه شهروندان به آنجا برسند وقت نماز تمام شده و همچنین تا به منزل برگردند وقت سحر به پایان رسیده است، آیا امکان دارد که همه این جمعیت در چند مکان کوچک گنجانده شوند؟!

عضو مجمع فقهی ایران با اشاره به اصل دوازدهم قانون اساسی مبنی بر اختیارات و آزادی های مذهبی اهل سنت ایران یادآور شد: در قانون کشور روسیه عنوان شده که به نسبت افزایش جمعیت مسلمانان بر تعداد مساجدشان افزوده خواهد شد، در قانون کشور ما هم نیز چنین بندی هست، مطابق با اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده  که نمازهای پنجگانه، جمعه و عیدین و همچنین احوالات شخصی در اختیار خودمان هست.

وی ادامه داد: ما هرگونه که بخواهیم می توانیم نمازهای خود را اقامه کنیم و دولت هم نباید هیچ دخالتی در این امور داشته باشد، این حق قانونی ما هست و ما از رییس جمهور که در رأس دولت و قوه مجریه هستند حق قانونی خود را مطالبه می کنیم.

مولوی گرگیج، افرادی که مانع برگزاری نماز در برخی نمازخانه‌های اهل‌سنت شده‌اند را ” افراطی و تندرو” خواند و تصریح کرد:  صاف و ساده می گویم افراد افراطی که اینگونه رفتارهای سلیقه ای را انجام می دهند دو هدف عمده را دنبال می کنند، یکی از اهدافشان بدبین کردن ۲۵ درصدی شهروندان اهل سنت و سایر مسلمانان دنیا نسبت به نظام اسلامی ایران است، این افراد خودشان ضد نظام و انقلاب هستند و دست به چنین اعمالی می زنند تا خوراک رسانه ای برای بیگانگان فراهم شود.

وی با اشاره به بحران کشورهای اسلامی منطقه اظهار داشتند: افرادی که نماز را خطری احساس می کنند باید شناسایی شوند که چه اهدافی را دنبال می کنند؟! هدف دوم آن ها اینست که اتحاد و انسجام جامعه اسلامی ایران را به هم بزنند، ما امروز در منطقه شاهد جنگ شیعه و سنی هستیم، اگر همه جنگ های منطقه را بررسی کنیم جنگ شیعه و سنی هست که یکدیگر را نابود می کنند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه خطاب به علمای طراز اول کشور و نمایندگان مجلس گفتند: بنده از علمای طراز اول کشور و همچنین نمایندگان محترم مجلس درخواست می کنم  که این حق قانونی ما که در اصل دوازدهم قانون اساسی ذکر شده را به طور جد پیگیری کنند تا جلوی افراد تفرقه افکن گرفته شود.

مولوی گرگیج با اشاره به پلمپ دو نمازخانه اهل سنت در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کردند: در اسدیه خراسان جنوبی مسجد را می بندند و در ماه مبارک رمضان به بهانه عدم مجوز مانع اقامه نماز می شوند، همچنین در فرون آباد پاکدشت تهران نمازخانه را پلمپ می کنند، من این سوال را مطرح می کنم و همه بشنوند که مجوز از کجا گرفته می شود؟ مجوز را مسئولین صادر می کنند یا از لوح محفوظ صادر می شود؟ اگر از لوح محفوظ می آید که ما دست به دعا شویم و تقاضای درخواست مجوز کنیم.

عضو مجمع فقهی ایران اضافه کرد: این بهانه ها پوچ و باطل هستند، برای گاوداری ها، مرغ داری ها و حتی نواختن دهل و ساز و موسیقی مجوز صادر می شود اما برای ساخت مساجد و اقامه نماز مجوز نیست، به ما بگویید مجوز از کجا صادر می شود و کدام ارگان و مسئول آن را می دهد؟ شخصی که به دنبال مجوز مسجد می رود به علت پاسکاری مسئولین و عدم پاسخگوییشان نا امید می شود، علمای طراز اول کشور توجه داشته باشند که سکوت برای نماز هیچ معنایی ندارد.

مولوی گرگیج، نماز را جزو خطوط قرمز اهل سنت برشمردند و بیان داشتند: نماز خط قرمز ما هست و آن را با هیچ مسئله ای عوض نمی کنیم، اگر حق قانونی مردم داده شود نیازی به ورود نیروهای امنیتی نیست، نماز و سایر ارکان دین، حق ما هستند پس دولت باید تسهیلات لازم را برای انجام فرایض دینی مان فراهم کند تا شهروندان اهل سنت دغدغه مذهبی نداشته باشند.

http://www.balochcampaign.info/?p=8490