پلیس در مریوان با دختران دوچرخه‌سوار برخورد کرد

آژانس کُردپا: از دختران دوچرخه‌سوار مریوانی در کمپین همگانی “روز بدون خودرو” جلوگیری بعمل آمد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دختران دوچرخه‌سواری که امروز در حرکت “سه‌شنبه‌ی پاک” شهر مریوان شرکت داشتند با اقدام تأمل‌برانگیز نیروهای پلیس روبرو شدند.

204541-96fd67d1b6ff97698cdc67e4821e4994

مأموران انتظامی ضمن ممانعت از حضور زنان و دختران ورزشکار، برخی از دوچرخه‌سوارانی را که بر ادامه شرکت در مراسم روز بدون خودرو را داشتند، بازداشت کرد.

منابع خبری کُردپا گزارش دادند که نیروی انتظامی از چندین دوچرخه‌سوار زن در مسیر میدان استادیوم تا دریاچه‌ی زریبار تعهد کتبی اخذ و عدم حضور مجدد آنها را خواستار شده است.

پلیس مریوان به برخی از دختران گفته که بنابه دستور العمل جدید، دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.

یکی از دختران دوچرخه‌سوار در صفحه‌ی فیس‌بوک خود با زیرسؤال بردن این اقدام پلیس نوشته است: حالا مشکل اینجاست در کدام آیه قرآن و حدیث به حرام بودن دوچرخه سواری اشاره شده است؟ درکدام کتاب قانون ممنوعیتی اعلام کردند؟.

شهرداری و شورای شهر مریوان برای داشتن هوای پاک و بدون دود خودرو در شهر خود کمپینی با عنوان سه‌شنبه‌های پاک، روز بدون خودرو راه اندازی کرده‌اند.

هرچند درباره برخورد پلیس مریوان با زنان دوچرخه‌سوار عنوان می‌شود که فرمانده جدید انتظامی این شهر عامل بروز چنین رفتارهایی می‌باشد اما برخورد با بانوان دوچرخه‌سوار در ایران به یک رویه عادی مبدل گشته است.

پیشتر برخی از معاونین ناجا، دوچرخه‌سواری زنان و دختران را از مصادیق بارز جرم محسوب و آن را دارای منع قانونی می‌دانستند.

“بی‌حیایی”، “شهوت‌برانگیز” و “پرده‌دری” از مفاهیم بکار رفته در نهادهای قدرتمند حکومتی در ایران است که با پدیده‌ی روزافزون دوچرخه‌سواری دختران مخالفت شدید می‌کنند.