درخواست اعاده دادرسی فعال سیاسی ترک آذربایجانی مرتضی مرادپور در شعبه 33 دیوان عالی کشور رد شد.

 درخواست اعاده دادرسی مرتضی مرادپور در شعبه 33 دیوان عالی کشور رد شدبنا به اخبار رسیده به گوناز تی وی، مرتضی مرادپور فعال سیاسی و مدنی ترک آذربایجانی که به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه علیه امنیت کشور در سال 88 دستگیر و محاکمه شده بود بیش از یکسال است در زندان مرکزی تبریز در حال تحمل حبس می باشد . اخیرا درخواست اعاده دادرسی  وی توسط وکیل وی، آقای جعفر افشارنیا تقدیم دیوان عالی کشور شده بود که به شعبه 33 دیوان ارجاع شده و طی دادنامه صادره به تاریخ 19 مهر 95 درخواست اعاده دادرسی توسط این شعبه رد شده است.

برحسب اطلاع حاصله مرتضی مرادپور قبلا درخواست اعمال ماده 134 قانون مجازات اسلامی در تجمیع مجازات داشته که  توسط دادگاه تجدیدنظر این خواسته وی بلادلیل رد شده است.

روند دادرسی نشان می دهد که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازاتهای صادره علیه وی نیز غیر قانونی بوده است بدین توضیح که وفق مقررات قانونی و نظر اکثر علمای حقوق جرم اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور موضوع ماده 610 قانون مجازات اسلامی زمانی معنا دارد که مرتکب قبل از اقدام به عملی و در حین اجتماع و تبانی و همفکری برای ارتکابی جرمی در آینده دستگیر گردد و در صورتی که ارتکابی جرمی علیه امنیت از جمله جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام برای متهم تفهیم و رسیدگی شود جرم اجتماع و تبانی صرفا مقدمه  جرم اصلی تلقی گردیده و نمی تواند بعنوان جرم مستقل مورد رسیدگی قرار گیرد که این مهم در پرونده مرتضی مرادپور به صورت غیر قانونی مورد توجه قرار نگرفته و وی به هر دو جرم محاکمه و مجازات شده است.

در درخواست اعاده دادرسی رسیدگی به اعمال ماده 134 و غیر قانونی بودن روند دادرسی و رسیدگی به هر دو اتهام به صورت همزمان در یک پرونده مورد تقاضا بوده است که متاسفانه قضات شعبه 33 دیوان عالی کشور  بدون توجه به دلایل زندانی و شرایط جسمی و روحی وی  با درخواست وی موافقت نکرده اند.

مرتضی مرادپور در سال 1388 در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مرتضی مرادپور و چندین نفر دیگر از فعالان آذربایجانی از جمله برادر وی فردین مراد پور در جریان راهپیمایی خانوادگی 1خرداد 1388 در پارک شاه گولی تبریز و پس از طرح شعارهایی در رابطه با حقوق زبانی و ملی آذربایجانی ها بازداشت و پس از نزدیک به شش ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود.

این فعال سیاسی و مدنی روز 28 اردیبهشت 1394، از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است.

مرتضی مرادپور از روز سه‌شنبه 4 آبان 1395 در اعتراض به عدم اعمال ماده 134 قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادیش با اجرای این ماده قانونی، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است و در حال حاضر در شرایط جسمی وخیمی بسر می برد.