در پی بالا گرفتن اعتراضات مردم عرب اهواز به تقلب در انتخابات شورای شهر و تجمع چند هزار نفری در مقابل فرمانداری، تعدادی از فعالان اجتماعی عرب توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

با استمرار روند اعتراضات مردم عرب اهواز به نتایج انتخابات شورای شهر، نیروهای امنیتی فعالان اجتماعی و فرهنگی حاضر در اعتراضات را دستگیر کردند.

اعتراضات در اهواز در پی آن بالا گرفت که علیرغم اینکه نتايج اوليه حاكى از پيروزى كانديداهاى عرب و چيره شدنشان بر همه ١٣ كرسى شوراى شهر اهواز بود. به گفته کنشگران و فعالان عرب ” از صبح يكشنبه نتيجه به نفع لرها و ديگر اقليت‌هاى مهاجر توسط عوامل‌شان در فرماندارى و با حمايت دستگاه‌هاى امنيتى تغيير داده شد و در نتايج رسمى اوليه اعلام شد كه فقط ٣ عرب و ١٠ غير عرب برنده شدند”.

در پی این رویداد مردم عرب اهواز، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار ابطال انتخابات شدند. در پی بالا گرفتن اعتراضات نیروهای امنیتی “مجتبی سواری”، “احمد سنگوری سواری” و “زاهد فردوس‌پناه” را دستگیر کردند.

مجتبی سواری از فعالان فرهنگی عرب و مدیر گروه‌ هنری نوجوانان “اشبال ميسان” است که رقص‌های فولکلور عرب را در مناسبت‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. احمد سنگوری سواری نیز یکی از کاندیداهای شورای شهر اهواز و زاهد فردوس‌پناه، مدیر دفتر علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای ایران است.

یک منبع محلی گفت: «مجتبی سواری را در حالی که روی زمین می‌کشیدند، سوار ماشین بدون پلاکی کرده و به نقطه نامعلومی بردند.”

تا لحظه تنظیم خبر، اطلاعی از محل نگهداری و سرنوشت بازداشت‌شدگان و همچنین هویت بازداشت‌کنندگان در دست نیست.

گفته می‌شود، هيأت انتخابات، فرماندارى، نمايندگان اهواز در مجلس ایران و ساير مسئولين محلى رسما به وجود تخلفات گسترده در انتخابات اهواز اعتراف كرده و احتمال ابطال انتخابات را داده‌اند. خبرها از ضبط تعرفه‌های اسکن شده حکایت دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در بازشماری های 22 صندوق انجام شده 70 درصد نتایج مغایرت داشته است. همچنین خبرها حاکی از ضبط تعرفه‌های اسکن شده است. در خبرها آمده است که برای یک کاندیدا با یک رنگ جوهر رای نوشته شده است.  فرمانداری شهرستان اهواز، نبی‌اله خون میرزائی در خصوص نتایج آرای شورای شهر اهواز اظهار کرد: «آمار صورتجلسه ها با تعرفه های رای مصرف شده مغایرت داشته است.»

خون ميرزائى تاكيد كرده: «روشن‌ترین علت این خطا، این است که تعداد آرای صورتجلسه شده از ۱۳برابر تعداد تعرفه‌های مصرف شده بیشتر است.»

العربییه ۰۱ خرداد