فعالان مدنی خواستار آزادی دکتر صلاح‌الدین خدیو شدند

۹۵ نفر از فعالا ن مدنی کرد در نامه‌ای به مسولان قضایی روند بازداشت “صلاح الدین خدیو” روزنامه نگار کرد را غیرقانونی خوانده و خواستار پایان دادن به آن شدند.

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن توسط خبرگزاری موکریان منتشر شده است را بخوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

استاندار محترم و ریاست کل محترم دادگستری استان آذربایجان‌غربی

با سلام و احترام؛

بازداشت دکتر صلاح‌الدین خدیو از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی سرشناس کُرد که در سال‌های گذشته همه‌ی تلاش خود را صرف نقد رویکردها و رفتارهای افراطی در زمینه‌ی مسایل قومی و مذهبی (از هر طرف) نموده و برای انسجام و همزیستی عادلانه و مبتنی بر احترام همه‌ی گروه‌های قومی و مذهبی منطقه و کشور تلاش کرده است باعث ایجاد نگرانی گسترده در میان فعالین سیاسی و اجتماعی مناطق کردنشین شده است. این در حالی است که تهدید کنندگان واقعی وحدتِ مردم منطقه با برخورداری کامل از امنیت و امکانات رسمی و غیررسمی، به صورت روزانه در حال فعالیت و ترویج نفرت و بی‌اعتمادی هستند و متأسفانه هیچ نشانه‌ای برای کنترل و مدیریت آن‌ها مشاهده نمی‌شود. مطمئناً چنین حرکت‌هایی به حفظ و گسترش وحدت و همدلی در جامعه کمک نکرده و باعث رشد بی‌اعتمادی و بدبینی در میان مردم خواهد شد. واضح است که بازداشت ناگهانی ایشان که بدون احضار و اطلاع قبلی صورت گرفته است از توجیهات و پشتوانه‌های حقوقی لازمبرخوردار نیست و هرچه سریع‌تر باید به این روند غیرقانونی پایان داده شود.

لذا تقاضای حداقلی ما به عنوان جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی و مدنی کُرد از دستگاه محترم قضایی این است که در اسرع وقت دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی را به خانواده و اطرافیان آقای دکتر خدیو اعلام نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند که از حقوق اولیه و قانونی خود از جمله تماس با خانواده، داشتنِ وکیل و تفهیم اتهام‌های وارده برخوردار شوند. سحبانیوز 19 تیرماه