سه زندانی در گرگان و مهاباد اعدام شدند

 

امروز، دست کم سه زندانی از متهمان جرایم “موادمخدر” در زندانهای گرگان و مهاباد، اعدام شدند. در هفته های اخیر موج کم سابقه ای از اعدام زندانهای سراسر کشور را در بر گرفته است.

روز گذشته مورخ ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶، هفت زندانی در زندانهای زاهدان، گرگان، همدان و مهاباد با اتهامات مربوط به جرایم “موادمخدر” جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. احکام دست کم سه تن از این افراد سحرگاه امروز به اجرا درآمد.

هویت زندانی مهابادی اعدام شده امروز پیش تر توسط هرانا “مراد ابراهیمی” احراز شده است . این زندانی به اتهام “حمل و نگهداری ده کیلوگرم مواد مخدر از نوع مرفین”، بیش از ۵ سال بود در زندان نگهداری می شد.

روز گذشته یک منبع مطلع در مورد وضعیت آقای ابراهیمی ضمن تایید تماس این زندانی به هدف خداحافظی و گرفتن “حلالیت” از نزدیکانش به گزارشگر هرانا گفته بود “سال گذشته، برادر این زندانی نیز به اتهام مشابهی اعدام شده بود”.

از زندان گرگان نیز گزارش رسیده است امروز دو زندانی به نامهای “سعادت الله نوری” ۵۰ ساله و “محمدتقی سراوانی” ۳۲ ساله از محکومان جرایم مواد مخدر در محوطه این زندان اعدام شدند.

روز گذشته نیز هرانا گزارش کرده بود یک زندانی ۳۲ ساله به اتهام تولید مواد مخدر صنعتی سحرگاه ۱۷ تیرماه در زندان لاکان رشت اعدام شد.

مسعود جودکی و صمد عبدلی در زندان همدان و سعید هوت و شریف ریگی در زندان زاهدان از جمله دیگر زندانیانی هستند که در سلولهای انفرادی آن محل هم اکنون در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می برند.

زندانیان زاهدان تنها مواردی در این گزارش هستند که از بابت اتهام قتل و قصاص نفس به اعدام محکوم شده اند، باقی زندانیان تماما از محکومان جرایم مواد مخدر هستند.

لازم به ذکر است در حالی موجی از اعدام بخصوص در رابطه با محکومان جرایم موادر مخدر در کشور، پس از ماه رمضان، مجددا به راه افتاده که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و کاهش چشمگیر مجازات اعدام است.

نمایندگان مجلس پیش تر از قوه قضاییه خواسته بودند تا زمان پایان این بررسی از اعدام دست کم ۵ هزار زندانی محکوم به اعدام در رابطه با مواد مخدر خودداری کند با اینحال قوه قضاییه در عمل بی این خواسته بی اعتنایی پیشه کرده است.

حقوق بشر در ایران ۱۹ تیر