شناسائی ۶۶ زندانی اعدام شده در زندان بیرجند

با توجه به موقعیت جغرافیایی بیرجند و همجواری آن با مرزهای شرقی کشور، زندان بیرجند از مراکز پرجمعیت نگهداری زندانیان متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر محسوب می شود.

پیوسته در این زندان مانند تمام زندانهای بزرگ کشور احکام اعدام به اجرا در می آید که هر چند درصد زیادی از قربانیان را محکومان جرایم مواد مخدر شکل می دهند با اینحال جمعیت زندانیان محکوم به قصاص یا سایر جرایم هم، کم شمار نیستند.

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود حدود ۸۰ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اعدام “مخفیانه” خوانده می شود.

هر چند با احتساب پنهان کاری دستگاه قضایی ایران در اعلام تعداد اعدام های انجام شده و هویت اعلام هویت آنان از سویی و از طرف دیگر عدم اجازه فعالیت آزادانه به نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر نمیتوان آمار دقیقی از تعداد اعدام شدگان سالهای اخیر زندان بیرجند ارائه کرد با اینحال خبرگزاری هرانا  هویت ۶۶ تن از اعدام شدگان زندان مرکزی بیرجند را که از ابتدای سال ۸۸ تا انتهای سال ۹۱ در این محل به دار کشیده شده اند منتشر نموده است.

محکومیت اکثر اعدام شدگان در رابطه با جرایم مواد مخدر است، در میان اعدام شدگان اسامی ۵ زن و ۷ شهروند خارجی نیز به چشم میخورد.

همچنین یک قاضی سابق دادگستری از دیگر اعدام شدگان در این زندان است که به مشارکت در حمل ۱۱۵۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک متهم شده بود.لازم به ذکر است بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. منبع خبر و اسامی ۶۶ زندانی اعدام شده . هرانا 32 تیرماه:

 https://www.hra-news.org/2017/hranews/a-11481/