گزارشی کوتاه از وضعیت کارگران در استان کُردستان

15028آژانس کُردپا: وضعیت کارگران در استان کُردستان روز به روز ابعاد بغرنج‌تری به خود می‌گیرد.

همزمان با افزایش نرخ تورم در استان کُردستان وضعیت کارگران نیز با سختی و بحران همراه است.

یکی از شرکت‌های پیمانکار در سنندج اقدام به کسر مبلغ ١٠ هزار تومان از حقوق ماهیانه‌ی صدها کارگر شهرداری نمود.

وب‌سایت اتحادیه‌ی آزاد کارگران مدعی شد که مبلغ کسری در ابتدای سال جاری ٥٠ الی ٦٠ هزار تومان بوده که از تیرماه و به دلیل اعتراض کارگران به ١٠ هزار تومان کاهش یافت.

این کارگران که اکثراً در بخش فضای سبز شهرداری سنندج و تحت پوشش شرکت پیمانکاری امید هستند خواهان خواهان عودت ٥٠ -٦٠ هزار تومانی که در سه ماهه‌ی اول سال از حقوقشان تحت عنوان مالیات بر مشاغل کسر شده است، می‌باشند.

اخذ مالیات از کارگران در حالی است که اواخر اردیبهشت‌ماه امسال مجلس اسلامی طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن؛ سقف معافیت مالیاتی از ۶۰۰ هزار به ۸۳۳ هزار تومان افزایش یافته و کارفرمایان باید مابه‌التفاوت را به حساب حقوق‌بگیران واریز کنند.

همچنین از سنندج گزارش شده که کارگران فولاد زاگرس برای چندمین بار متوالی در مقابل اداره کل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان تجمع و خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند.

کارگران شرکت ذوب‌آهن قروه که تعدادشان به یکصد تن می‌رسید خواهان رسیدگی اداره‌ی کل کار و رفاه اجتماعی استان کُردستان به شکایت آنان از اداره‌ی کار شهرستان قروه هستند.

اواسط تیرماه امسال ٢٥٠ کارگر شاغل در ذوب‌آهن کُردستان از سوی کارفرما به دلیل “کمبود سرمایه” از کار اخراج شدند.

این کارگران علی‌رغم اعتراض و تجمع در شهرهای قروه و سنندج و تهران اما به مطالبات خود دست نیافتند.

وضعیت کنونی کارگران در استان کُردستان با اعتراض فعالان کارگری روبرو شد که در هفته‌های اخیر شماری از آنان توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.

فشار و حبس فعالان کارگری با واکنش شهروندان و دیگر مدافعان حقوق کارگری مواجه گردیده و در این ارتباط جمعی از کارگران فصلی و کارگران کشاورز منطقه ی مارنج وموچش از توابع کامیاران با صدرو بیانیه‌ای پشتیبانی خود را از فعالیت برحق فعالین کارگری اعلام کردند.