سه کولبر در روزهای گذشته کشته و زخمی شده‌اند

یک کولبر در ارومیه در پی شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی زخمی شد. دو کولبر هم در اشنویه در پی گشودن آتش از سوی این نیروها، جان خود را از دست دادند. اجناس دهها کولبر نیز در مناطق مرزی مصادره شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شامگاه ۲۱ مردادماه سال ۱۳۹۶، یک کولبر به نام «نجیب آزادی» از اهالی مرگور ارومیه براثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در مرز ترکیه از ناحیه‌ی پشت زخمی شد.

وی هم‌اکنون به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است و تحت مراقبت قرار دارد. وضعیت جسمی او وخیم گزارش شده است.

همچنین در روزهای گذشته در نقطه‌ی صفر مرزی شهرستان اشنویه دو کولبر به نامهای «عزالدین خالدی» فرزند عبدالرحمن از اهالی روستای بادکی از توابع دهستان روضه‌چای ارومیه و «فرجاد جسیمی» فرزند صالح از اهالی روستای سیدان در دهستان صومای شمالی ارومیه در پی شلیک نیروهای هنگ مرزی جان باختند.

همچنین در گزارشات مختلفت، نیروهای انتظامی، اجناس دهها کولبر را در مناطق پیرانشهر، سردشت و اورامان ضبط و با خود برده‌اند.

شلیک به کولبران بدون اخطار قبلی در حالی صورت می‌گیرد که طبق ماده‌ی ۱۳ قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح، برای اشخاص بی گناهی که به خاطر تیراندازی به قتل رسیده، مجروح شده یا خسارت دیده‌اند، پرداخت دیه و جبران خسارت بر عهده‌ی سازمان مربوطه است و دولت مکلف شده است که همه ساله بودجه ای برای این منظور اختصاص دهد. با این وجود به خانواده‌ی هیچ‌یک از کولبرانی که در پی گشودن آتش بدون اخطار قبلی مورد اصابت قرار میگیرند، خسارتی پرداخت نمی‌شود. حقوق بشر کردستان 22 مرداد