اجرای یک حکم اعدام و دو بخشش در زندان شیروان

اوایل شهریور ماه، یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان شیروان (خراسان شمالی)، اعدام شد. همچنین طی هفته اخیر دو زندانی به اتهام “قتل” که به قصاص محکوم شده بودند با رضایت شکات پرونده از مرگ نجات پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۶، حکم اعدام یک زندانی در زندان شیروان به اجرا درآمد. این زندانی که با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود “فرج حمدالهی” نام داشت.

یک منبع مطلع به این سازمان گفت: “فرج ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۱، در هواداری از پسرخاله‌اش وارد یک دعوا شد و در این دعوا یک نفر را هل می‌دهد که سرش به جدول کنار خیابان می‌خورد و فوت می‌کند. او بارها گفته بود که عمداً این کار را نکرده است ولی برایش قتل عمد زدند و حکم اعدام صادر کردند. او اوستای کاشی کار و اهل شهر شوقان بود.”

اعدام این زندانی باوجود گذشت ۱۵ روز، از سوی رسانه‌های رسمی اعلان نشده است.

همزمان دو زندانی که در زندان شیروان با اتهام “قتل” به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند با رضایت شکات پرونده از مرگ نجات پیدا کردند.

طی هفته اخیر دو زندانی با نام‌های “قربانعلی ضیائی” و “صمد شیرزادی” هردو اهل بروجرد که با اتهام قتل به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند با اعلام رضایت شکات پرونده از اعدام نجات پیدا کردند.

براساس قانون مجازات اسلامی مجازات قتل، قصاص است و خانواده فرد مقتول می‌توانند تقاضای حکم اعدام داشته باشند. اما آنها می‌توانند تقاضای دریافت دیه (خون بهاء) به جای قصاص را نیز داشته باشند یا به سادگی می‌توانند بخشش را انتخاب کنند.

گفتنی است، زندان شیروان حدود ۷۵۰ زندانی را در خود جای داده که در شرایط ناگواری در این زندان نگهداری می‌شوند. حقوق بشر ایران 20 شهریور