“وزارت اطلاعات سراوان با آزادی عماد الدین ملازهی موافقت نمی کند”

منابع نزدیک به دو زندانی سیاسی بلوچ عمادالدین ملازهی و [حافظ] یعقوب جهانی با ارسال نامه ای خبر دادند که علیرغم “عدم صلاحیت خوردن حکم زندان و اعلام تبرئه” این دو زندانی و برنامه صدور وثیقه برای آزادی آنها اما وزارت اطلاعات و دادستان سراوان اجازه اجرای حکم آزادی را نمی دهند.
این دو زندانی که در تاریخ ۱۵-۱-۹۵ پس از شلیک به سمت آنها و اقدام به ترور بازداشت شدند، از اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و گروهک” توسط دادگاه تجدید نظر استان تبرئه شدند.
بنابر گفته منابع مطلع: به علت انتشار اخبار و گزارشهای عمادالدین ملازهی در خبرگزاری ها از آنجایی که دادستان سراوان انتشار این اخبار را به عمادالدین نسبت داده بود در تاریخ ۱۶-۵-۹۶ به مدت یک ماه نامبرده در تک سلولی وتحت شرایط آزار و اذیت روحی قرار داشت.
عمادالدین اکنون با قرار بازداشت موقت در زندان نگه داشت شده است که از پایان آخرین بازداشت موقت ۲۰ روز می گذرد.

منابعی نزدیک به این زندانی با ارسال نامه ای با مضمون ذیل به کمپین فعالین بلوچ به اختصار شرح ماجرای بازداشت و وضعیت کنونی این دو زندانی را بیان نموده اند:

“خط و نشان وزارت اطلاعات و دادستانی سراوان برای پرونده سازی جدید برای زندانیان، عماد الدین ملازهی و حافظ یعقوب جهانی
از آنجایی که ده ماه از ترور و بازداشت این دو زندانی می گذرد همچنان کارشکنی و اتهامات از طرف دادستانی سراوان و وزارت اطلاعات ادامه دارد.
عمادالدین و یعقوب در تاریخ ۱۵-۱-۹۵ به دستور و هماهنگی وزارت اطلاعات و دادستانی سراوان مورد ترور و بازداشت قرار گرفتند. که در این جریان یک نفر به نام خلیل جهاندیده که در آن لحظه در خودرو عمادالدین سوار بود اشتباها به جای عماد کشته شد. و بعد از مدت کوتاه و حکم سنگین عماد به ۱۵ سال حبس و یعقوب به ۱۰ سال حبس محکوم شدند که پس از اعتراض اولیه حکم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که بعد از بررسی دقیق از دادستانی استان سیستان و بلوچستان و دادگاه تجدید نظر از اتهام گروهک تروریستی این دو زندانی تبرئه شدند و حکم صادره عدم صلاحیت آن به این دو زندانی ابلاغ گشت و مسئولین استانی از جمله دادستانی کل و وزارت دادگستری و دادگاه تجدید نظر خواهان آزادی این دو زندانی از مسئولین شهرستانی سراوان شدند که مسئولان شهرستان هیچ توجهی به نظر بالای مسئولین استان نکردند و در مورخ ۱۶-۵-۹۶ ماموران اداره اطلاعات عماد و یعقوب را به دفتر رئیس زندان سراوان احضار کردند و صراحتا اعلام کردند : فقط و فقط راه نجات شما دو نفر قول همکاری با اداره اطلاعات بوده و در غیر این صورت باید تا آخر عمر در زندان بمانید و به همین وجه اجازه خواهند داد تا از زندان آزاد شوند گفتند: نظر دیگر مسئولان استانی برای ما پذیرفته نیست و از آنجایی که مسئولان استانی خواهان انتقال این دو زندانی به مرکز استان زاهدان شده بودند ماموران اداره اطلاعات گفتند ما می دانیم با انتقال شما به زاهدان فورا آزاد می شوید اما با به دادستانی سراوان اجازه نخواهیم داد که شما را به زاهدان بفرستند که عمادزو یعقوب در جواب این سخنان ماموران اداره اطلاعات آیه کریمه ۳۳ سوره ۱۵ را تلاوت کردند. لازم به ذکر است عماد از تایخ ۱۶-۵-۹۶ به مدت یک ماه در تک سلول انفرادی به دستور دادستانی سراوان بخاطر حمایت شدن از سوی رسانه های بین المللی قرار داشتند که اجازه ملاقات و تلفن از این زندانی سلب شده بود و مورد شکنجه روحی شدید قرار داشتند” کمپین فعالین بلوچ 30 شهریور