محکومیت و اعدام سه زندانی در تهران، ارومیه و اردبیل

صبح امروز، سه‌شنبه ۴ مهر ماه ۱۳۹۶، حکم اعدام یک زندانی که با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

هویت این زندانی “جواد خیری” از بند ۱۵ احراز شده است که روز گذشته به همراه سه زندانی دیگر به سلول انفرادی منتقل شده بود. سه زندانی دیگر با اخذ مهلت و یا رضایت از اولیای دم به سلول‌های خود بازگشتند.

جواد خیری با اتهامات مربوط به مواد مخدر و قتل یک پلیس بازداشت و به دو بار اعدام محکوم شده بود، اما محکومیت اعدام وی که در ارتباط با “مواد مخدر” بود، مدتی پیش به حبس ابد تقلیل یافته بود.

همچنین صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۶، یک زندانی که با اتهامات مربوط به “مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.

این زندانی “توفیق یوسفی” نام داشت و صبح روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه به همراه یک زندانی دیگر به نام “شاهین پارساجو” به سلول انفرادی منتقل شده بود.

حکم “شاهین پارساجو” روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه به اجرا درآمده بود اما به دلایل نامعلومی اجرای حکم اعدام توفیق تا روز چهارشنبه به تعویق افتاد.

اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های رسمی اعلان نشده است.

امروز نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستانی تهران در خصوص چند پرونده مهم دادسرای تهران طی هفته اخیر اطلاع‌رسانی نمود که از جمله محاکمه اعضای یک باند فساد به رهبری مردی ۷۴ ساله بود.

وی در خصوص وضعیت این پرونده اظهار داشت: رهبر این “باند فساد” به اعدام محکوم شده و پرونده به لحاظ فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

سازمان حقوق بشر ایران 4 مهر