انتقال زندانی شکنجه شده به زندان زاهدان؛ ابزار شکنجه ای به نام تخت معجزه

یک زندانی که از سه ماه قبل در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان نگهداری می شد در حالی که آثار شکنجه بر بدن او مشهود بود روز گذشته به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. شکنجه های اعمال شده علیه این زندانی در حدی است که توان راه رفتن را از او سلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته زندانی به هویت منصور قلندرزهی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان به بند ۳ زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

یکی از نزدیکان این زندانی در تماس با گزارشگر هرانا گفت “این زندانی در بازداشتگاه مذکور شکنجه شده است و آثار به جا مانده از این شکنجه به راحتی بر بدن او قابل مشاهده است.”

منبع نزدیک به منصور قلندرزهی توضیح داد “سه ماه و ده روز قبل منصور را در شهرستان سراوان که محل زندگی اش بود دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل کردند. تا زمان انتقال به زندان تمام ایام بازداشت را در سلول انفرادی سپری کرد.

علاوه بر ضرب و شتم از شکنجه متداول آن بازداشتگاه معروف به “تخت معجره” علیه او استفاده کردند به این شکل که او را به تخت بستند و فردی به نام شیر داوود از پرسنل اطلاعات پاهای او را هفته ای یک تا دو بار و آنقدر با کابل شلاق زده است که توان راه رفتن را از او گرفتند. هدف از این شکنجه اجبار او به اقرار ولو اقرار غیر واقعی بود.”

این منبع مطلع در مورد وضعیت حقوقی پرونده منصور قلندرزهی توضیح داد “او تنها یکبار در دومین روز بازداشت به نزد آقای شاهمحمدی بازپرس شعبه ششم برده شده است.

اتهام و جزییات پرونده او کماکان روشن نیست با اینحال بازجویی و بازپرسی او حول موضوع ارتباط و همکاری با “گروههای معاند نظام” بوده است.”

منصور قلندرزهی، ۲۶ ساله اهل و ساکن منطقه بخشان سراوان از توابع استان سیستان و بلوچستان است که به حرفه “تعویض روغنی” در همین شهر اشتغال دارد.

لازم به یادآوری است پیش از این زندانیان دیگری از جمله محمدصابر ملک رئیسی، عبدالکریم شه بخش و نور احمد خسن زهی که تجربه حضور در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان را داشتند در روایت های خود از وجود ابزار شکنجه موسوم به “تخت معجزه” در این محل و اعمال شکنجه بر خود سخن گفته بودند. هرانا 14 مهر