گزارش/ بازداشت بیش از ١٢٠ شهروند کُرد طی ٦ ماه نخست سال ١٣٩٢

7183کُردستان میدیا: طی نیمە نخست سال جاری، یکصد و بیست و پنج شهروند کُرد به اتهام فعالیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی از سوی نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران بازداشت شدەاند.

به گزارش وب‌سایت کُردستان‌ میدیا و با استناد به آمارثبت‌شده در این وب‌سایت، طی ٦ ماه نخست سال ١٣٩٢ خورشیدی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران در شهرهای کُردنشین ایران به شیوه‌ای گسترده اقدام به بازداشت شهروندان کُرد کردەاند.7173نمودار شماره ١

با توجه به نمودار شماره یک، نیروهای اداره اطلاعات رژیم ایران در فروردین‌ماه ١١ تن، اردیبهشت ٢٩تن، خرداد١١ تن ، تیر ٢٦ تن ، مرداد ٣٤ تن و در شهریور ١٤ شهروند کُرد را بازداشت کردەاند که تاکنون از سرنوشت بسیاری از آنان اطلاعی در دست نمی‌باشد.
7174نمودار شماره ٢

با استناد به آمار ثبت‌شدە در وب‌سایت کُردستان میدیا، در میان ١٢٥ شهروند بازداشت شده در نیمسال اول سال جاری، ٦٦ مورد سیاسی “امنیتی” ، ٦ مورد فرهنگی، ٤ مورد مذهبی بوده است و اتهام ٤٩ شهروند بازداشت‌شدەی دیگر نیز خارج از این موارد بوده و یا مشخص نمی‌باشد.
7175نمودار شماره ٣

با توجه به محتویات نمودار ٣، استان کُردستان با ٥٢ تن بازداشتی، با ٤١،٦% شهروندان بازداشت‌شده، بیشترین شمار افراد بازداشتی را به خود اختصاص داده است.

طی ٦ ماه نخست سال جاری، در استان ارومیه نیز ٤٥ شهروند کُرد بازداشت شدەاند که این میزان، ٣٦% کل شهروندان کُرد بازداشت‌شدە از سوی نیروهای رژیم ایران می‌باشد.

در استان کرمانشاه نیز ٢٣ شهروند کُرد بازداشت گردیدەاند که در مقایسه با دیگر استان‌های کُردنشین تعداد کمتری را بە خود اختصاص دادە است و تنها ١٨،٤% بازداشتی‌ها در این استان توسط نیروهای اداره اطلاعات رژیم بازداشت شدەاند.

فروردیــــن ١٣٩٢7176

7176نمودار شماره ٤

با استناد به آمار ثبت‌شدە توسط وب‌سایت کُردستان میدیا، در فروردین‌ماه سال جاری، ١١ شهروند کُرد از سوی نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران بازداشت شدەاند که اتهام ٦ تن از آنان امنیتی، ١ تن فرهنگی و ١ تن مذهبی می‌باشد و همچنین اتهام ٣ تن از بازداشتی‌های این ماه مشخص نیست.7177نمودار شماره ٥

با توجه به نمودار ٥، طی فروردین‌ماه سال ١٣٩٢، در شهرهای سنندج و دهگلان هرکدام ٣ شهروند (هرکدام ٢٧%)، پیرانشهر ٢ (١٨%) و کرمانشاه، جوانرود و استان خراسان شمالی هرکدام ١ شهروند کُرد توسط نیروهای رژیم ایران بازداشت شدەاند.

اردیبهشــــت‌ماه ١٣٩٢

نیروهای امنیتی رژیم ایران، طی اردیبهشت‌ماه سال جاری، ٢٩ شهروند کُرد را بازداشت کردەاند که اتهام بیش از ١٨ تن آنان “فعالیت سیاسی” اعلام شدە است.

با توجه به اینکه روز جهانی کارگر نیز در اردیبهشت‌ماه می‌باشد، در این ماه شماری از فعالین کارگری از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شدند.7178نمودار شماره ٦

در اردیبهشت سال ١٣٩٢، شهر سنندج با ١٠ بازداشتی بیشترین شمار افراد بازداشتی را به خود اختصاص دادە است.

در این ماه نیروهای امنیتی رژیم ایران در شهرهای روانسر ٨ شهروند، سروآباد ٤، ارومیه و مهاباد هر کدام ٢ شهروند و همچنین در تکاب و پاوه هر کدام یک تن را بازداشت کردەاند.

خردادمـــــاه ١٣٩٢

بر اساس آمار ثبت‌شدە در وب‌سایت کُردستان میدیا، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم ایران در خردادماه سال جاری ١١ شهروند کُرد را بازداشت نمودەاند که اتهام ٨ تن از آنان از سوی نیروهای اداره اطلاعات “امنیتی” ، سیاسی اعلام شدە است.7179نمودار شماره ٧

با توجه به محتویات نمودار شماره ٧، بیشترین افراد بازداشت‌شدە در خردادماه سال جاری، با ٣ شهروند مربوط به شهر پاوه بودە است و پس از پاوه شهرهای سنندج و کرمانشاه هرکدام ٢ شهروند بازداشتی داشتەاند.

در هر کدام از شهرهای سردشت، روانسر، دهگلان و بوکان نیز یک شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شدەاند.

تیــــرماه ١٣٩٢

در تیرماه سال جاری نیز، ٢٦ شهروند کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت شدەاند که بیشترین تعداد آنان در شهر بوکان بوده است و این شهر ٩ تن از بازداشتی‌ها را به خود اختصاص دادە است.

در شهرهای سردشت ٥، سنقر ٤، ارومیه ٢ و هر کدام از شهرهای سنندج، سلماس، زنجان، مهاباد، مریوان و کرمانشاه یک شهروند کُرد توسط نیروهای رژیم ایران بازداشت شدند.7174

7180نمودار شماره ٩

با توجه به نمودار بالا، در مردادماه سال جاری در سروآباد ١٢ تن، سنندج ٨ تن، سردشت ٧ تن و مریوان و پیرانشهر هرکدام ٢ تن و همچنین در نقده یک تن توسط نیروهای رژیم ایران بازداشت شدەاند.

شهریــــورماه ١٣٩٢

در آخرین ماه نیمه نخست سال ١٣٩٢، در شهرهای کُردنشین ایران ١٤ شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران و همچین ٣٠ تن از کولبران و شهروندان اهل منطقە ثلاث‌باباجانی در رابطه با کشتە‌شدن یکی از اعضای سپاه پاسداران در درگیری با کولبران کُرد، از سوی نیروهای انتظامی رژیم ایران بازداشت شدند.7182نمودار شماره ١٠

در این ماه، ٧ شهروند کُرد به اتهام “امنیتی”، ١ شهروند به اتهام فعالیت فرهنگی و دو تن نیز به اتهام فعالیت مذهبی از سوی نهادهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شدند.

در شهریورماه سال ١٣٩٢، در شهرهای مریوان و بوکان هرکدام ٣ شهروند و در پیرانشهر ٢ شهروند از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت گردیدند.

استفاده از این گزارش با ذکر منبع “کردستان میدیا” بلامانع می‌باشد.