در ٦ ماه، ٨٩ شهروند کُرد بر اثر شلیک گلوله نظامیان رژیم ایران کشتە و زخمی شده‌اند

7210کوردستان میدیا: طی نیمسال اول ١٣٩٢، هشتاد و نه شهروند کُرد در مناطق مرزی کُردستان و جادەها هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران قرار گرفتە و در نتیجه جان خود را از دست دادە و یا زخمی شدەاند.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا و با استناد به آمار ثبت‌شده در این وب‌سایت، نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی ایران، طی شش ماه نخست سال ١٣٩٢، با هدف قرار دادن شهروندان کُرد منجر به کشتە و زخمی‌شدن ٨٩ شهروند کُرد شدەاند.

در میان شهروندانی که هدف شلیک مستقیم قرار گرفتەاند، ٢٨ شهروند مدنی قرار دارند (٣١% قربانیان) که در محورهای ارتباطی ایران و بویژه کُردستان قربانی شده‌اند.

علاوه بر شهروندانی که در جادەها و محورهای ارتباطی هدف مستقیم گلوله قرار گرفتەاند، ٦١ کولبر کُرد نیز در مرزهای کُردستان در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند. ٦٩% قربانیان شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران، مربوط به کولبران و در مرزهای کُردستان بوده است.

طی این ٦ ماه، ٦١ کولبر کُرد در مناطق مرزی هدف گلولە نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند که در این میان ٢٦ تن از آنان کشتە شدە و ٣٥ کولبر دیگر نیز به شدت زخمی شدەاند.

در میان ٢٨ شهروندی که از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران در محورهای ارتباطی هدف قرار گرفتەاند، ١١ تن کشتە و ١٧ شهروند دیگر نیز به شدت زخمی شدەاند.

با توجه به نمودار بالا، طی نیمسال اول ١٣٩٢، در استان ارومیه ٥٢ شهروند و کولبر کُرد در مناطق مرزی و محورهای ارتباطی هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند که بر اساس نمودار ٥٨% قربانیان مربوط به این استان می‌باشند.

همچنین استان کُردستان نیز با ٢٤ شهروند کشتە و زخمی شدە توسط نیروهای رژیم، ٢٧% قربانیان را به خود اختصاص دادە است و در استان کرمانشاه نیز ١٣ شهروند کُرد در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

با توجه به محتویات جدول شماره ١، بیشترین شهروندانی که در مناطق کُردنشین ایران هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند اهل شهر سردشت بودەاند، این شهر با ٢٤ قربانی، ٢٧% شهروندان کشتە و زخمی‌شدە را به خود اختصاص دادە است.

در شهر بانه نیز ١٥ شهروند، پاوه ٥، ارومیه ٧، بوکان و اشنویه و جوانرود هرکدام ٣ تن، پیرانشهر ٦ شهروند، سقز و مریوان هر کدام ٤ شهروند، ماکو و ثلاث باباجانی هرکدام ٥ شهروند هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند و در نتیجە کشتە و زخمی شدەاند، همچنین در شهرهای نقده و سلماس و سروآباد نیز در نتیجەی هدف گلوله قرار گرفتن شهروندان از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران، هر کدام یک شهروند کشتە و یا زخمی شدە است.

بــــهار ١٣٩٢

در سه ماهەی نخست سال جاری، ٤٣ شهروند کُرد در مناطق مرزی و محورهای ارتباطی در نتیجەی تیراندازی نظامیان رژیم جان خود را از دست دادە و یا زخمی شدەاند.

با توجه به نمودار بالا، در سه ماهه نخست سال ١٣٩٢، ١٧ شهروند کُرد در جادەها و محورهای ارتباطی هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران قرار گرفتەاند که ٧ تن از آنان کشتە و ١٠ تن دیگر نیز زخمی شدەاند.

همچنین ٢٦ کولبر کُرد در سه ماه نخست سال جاری، در مرزهای کُردستان هدف گلوله مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران قرار گرفتەاند که در نتیجەی این اقدام نیروهای رژیم ایران ١٣ کولبر کشتە و ١٣ تن دیگر نیز زخمی شدەاند.

با توجە به نمودار بالا مشخص است که در سه ماهەی نخست سال ١٣٩٢، در استان ارومیه بیشترین تعداد شهروندان کُرد به نسبت دیگر استان‌های کُردنشین در مناطق مرزی و محورهای ارتباطی هدف شلیک نیروهای رژیم ایران قرار گرفتە و در نتیجە کشتە و زخمی شدەاند.

در استان ارومیه، طی سه ماه نخست سال، ٢٨ شهروند کُرد در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم جان خود را از دست دادە و یا زخمی شدەاند که به نسبت دیگر استان‌ها دارای آمار بیشتری می‌باشد و این استان به تنهایی ٦٨% قربانیان این سه ماه را به خود اختصاص دادە است.

طی سه ماه نخست سال جاری، ٨ شهروند در استان کُردستان و همچنین ٧ شهروند در استان کرمانشاه در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

بر اساس نمودار، طی سه ماهەی نخست سال جاری، ١١ شهروند کُرد اهل سردشت در نتیجەی شلیک نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند که این تعداد به نسبت دیگر شهرها بیشتر می‌باشد.

بیشترین قربانیان شلیک مستقیم نظامیان رژیم در مناطق مرزی و محورهای ارتباطی پس از سردشت با ٥ کشتە و زخمی، مربوط به شهرهای ارومیه، پیرانشهر و پاوه می‌باشد.

بر اساس این نمودار، ٤٢% (١٨ نفر) از شهروندان کشتە و زخمی شدە در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی در اردیبهشت‌ماه بودەاند.

همچنین در اولین ماه سال ١٣٩٢، یازده شهروند و در خردادماه ١٤ شهروند کُرد در مناطق مرزی کُردستان و جادەها هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند و در نتیجه جان خود را از دست دادە و یا زخمی شدەاند.

تابســـــتان ١٣٩٢

با توجه به آمار ثبت‌شدە در وب‌سایت کُردستان میدیا، در سه ماهەی دوم سال ١٣٩٢ تعداد بیشتری از شهروندان کُرد در مرزهای کُردستان و محورهای ارتباطی در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

در سه ماهەی دوم سال جاری، ٤٦ شهروند کُرد در نتیجەی اصابت گلولەی نیروهای رژیم ایران کشتە و یا زخمی شدەاند که نسبت به سه ماهەی نخست سال افزایش داشتە است.

با توجه به نمودار بالا، طی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور، ٤٦ شهروند کُرد در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتەاند.

در میان شهروندانی که در این ٣ ماه در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم قربانی شدەاند، ١٧ تن کشتە و ٢٩ تن دیگر زخمی شدەاند.

بر اساس نمودار مذکور، در سه ماهەی دوم سال جاری، ٣٥ کولبر کُرد در مناطق مرزی مورد هدف گلوله نیروهای رژیم قرار گرفتەاند و ١٣ تن از آنان در نتیجەی این اقدام جان خود را از دست دادەاند و ٢٢ کولبر دیگر نیز زخمی شدەاند.

همچنین در سه ماه تابستان، تعداد شهروندانی که در محورهای ارتباطی هدف شلیک گلوله قرار گرفتەاند نسبت به سه ماهەی نخست سال، از ١٧ شهروند به ١١ شهروند کاهش پیدا کرده است.

با نظر به نمودار فوق مشخص است که بیشترین تعداد قربانیان سه ماهەی دوم سال جاری با ٢٤ کشتە و زخمی (٥٢% کل قربانیان سه ماهەی دوم سال ١٣٩٢)، مربوط به استان ارومیه می‌باشد.

در سه ماه گذشته (تیر، مرداد و شهریور)، در استان کُردستان ١٦ و کرمانشاه ٦ شهروند کُرد در مرزهای کُردستان و محورهای ارتباطی هدف گلوله نیروهای رژیم قرار گرفتەاند و در نتیجە کشتە و زخمی شدەاند.

بر اساس نمودار فوق، شهرهای بانه و سردشت در سه ماهەی دوم سال جاری هرکدام با ١٣ کشتە و زخمی، بیشترین قربانیان شلیک مستقیم نیروهای رژیم به سوی شهروندان کُرد در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی را به خود اختصاص دادەاند.

در سه ماه گذشته، در شهر ثلاث باباجانی ٥ شهروند، ماکو ٤، مریوان و ارومیه هرکدام ٢ شهروند و در هرکدام از شهرهای اشنویه، جوانرود، نقده، پیرانشهر، مهاباد، سلماس و سروآباد یک شهروند کُرد در محورهای ارتباطی و یا مرزهای کُردستان مورد شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران قرار گرفتە و در نتیجە کشتە و یا زخمی شدەاند.

در تیرماه سال جاری، ١٩ شهروند کُرد در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی از سوی نیروهای رژیم ایران هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفتەاند و در نتیجه جان خود را از دست دادە و یا زخمی شدەاند.

در مردادماه، ١٤ و شهریورماه نیز ١٣ شهروند کُرد در نتیجەی هدف شلیک مستقیم قرار گرفتن از سوی نیروهای رژیم ایران در مرزهای کُردستان و محورهای ارتباطی کشتە و زخمی شدەاند.

استفاده از این گزارش با ذکر منبع “کردستان میدیا” بلامانع می‌باشد.