مهاباد/ استمرار مطالبه‌ی وجه نقد از دانش‌آموزان

15611آژانس کُردپا: اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان مهاباد به کلیه‌ی مدیران مدارس ابلاغ کرده است که با شروع سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان وجه نقد مطالبه کنند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، تعداد زیادی از مدارس مهاباد بنابه بخشنامه‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش این شهر به دانش‌آموزان گفته‌اند: “هر دانش‌آموز باید مبلغ ٢٥٠ هزار تومان وجه نقد به مدرسه پرداخت نماید”.

مسئولان مربوطه اشاره می‌کنند که مطالبه‌ی این مبلغ به منظور “تأمین لوازم مورد نیاز مدرسه است.

یکی از والدین این دانش‌آموزان به آژانس کُردپا گفت: “بنده هیچ شغلی ندارم و گاه گاهی در مرزها به کولبری مشغولم و به سختی درآمد ماهیانه‌‌ام به ٢٠٠ هزار تومان می‌رسد به همین دلیل نمی‌توانم این پول را برای فرزندم تهیه کنم و بسیارند خانواده‌هایی که با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند”.

سال گذشته نیز به صورت گسترده در مدارش شهرهای کُردنشین ایران از دانش‌آموزان وجه نقد مطالبه شده بود که بهانه‌ی اصلی برای دریافت چنین پول‌هایی؛ تهیه‌ی سوخت و لوازم مورد نیاز مدرسه بوده است.

مطالبه‌ی پول از خانواده‌ها در حالی است که طبق قانون حکومت ایران تحصیل برای شهروندان تا مقطع دانشگاه مجانی و بدون هزینه می‌باشد.

از دیگر سو، در حالی که هر ساله باید مبلغی پول به عنوان هزینه‌ی سالانه به هر دانش‌آموز ایرانی داده شود نه تنها این پول به آنان پرداخت نمی‌شود، بلکه در بیشتر موارد دانش‌آموزان به علت عدم پرداخت پول مطالبه شده توسط مدرسه، اخراج یا ترک تحصیل می‌کنند.