وضعیت اسفناک زندانیان سیاسی زندان ارومیه و ترس از پرونده سازی‌های امنیتی

وضعیت زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه از نظر امکانات و بهداشت نامناسب می‌باشد.

براساس گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، زندانیان سیاسی در بند ١٢ زندان مرکزی ارومیه نگهداری و در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

خبرنگار کُردپا از زندان ارومیه گزارش داد: عثمان مصطفی‌پور، هدایت عبدالله‌پور، امیر پیغامی، علی آراسته، آزاد محمدی و سعید سنگر در کوپه‌ی ٥ و ابراهیم عیسی‌پور، سامان نسیم، مولود یزدان پناه، کیوان مصطفی‌پور به‌همراه زندانیان دیگر بخش‌های کردستان در کوپه‌ی ٣ نگهداری می‌شوند.

یک منبع آگاه در زندان ارومیه طی گفتگویی کوتاه با خبرنگار کُردپا اعلام کرد: زندانیان متهم به عضویت و ارتباط با داعش و انصارالاسلام نیز به بند ١٢ یا همان بند زندانیان سیاسی منتقل شده‌اند.

این منبع آگاه اظهار داشت: بند سیاسی بندی است که باید زندانیان سیاسی در آنجا نگهداری شوند، طبق مصوبه دولت که در قانون هم ذکر شده، زندانیان سیاسی باید از سایر زندانیان جدا باشند و تمامی امکانات برای آنان فراهم شود، اما در زندان ارومیه چنین نمی‌باشد و درب سالن زندانیان سیاسی همیشه قفل می‌باشد.

این منبع آگاه می‌افزاید: در روزهای دوشنبه و چهارشنبه تنها یک ساعت برای ورزش به زندانیان سیاسی اختصاص داده شده و در روز پنج‌شنبه برای حمام یک ساعت برای زندانیان سیاسی تعیین شده که مسئولان زندان در این ساعت درب سالن‌های ٩، ١٠ و ١١ که ویژه معتادان و بیماران ایدزی و پوستی می‌باشد را باز تا با زندانیان سیاسی قاطی شوند و بیماری آنان به زندانیان سیاسی سرایت کند.

به گفته این منبع آگاه، زندانیان سیاسی از تغذیه‌ای سالم محروم و آنان مجبورند خود هزینه تغذیه را بپردازند و خوراک سالمی را تهیه کنند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: زندانیان سیاسی در فصل زمستان باید با آب سرد حمام کنند و در فصل‌های بهار و تابستان مسئولان زندان آب سرد را قطع و زندانیان سیاسی مجبور هستند که با آب گرم حمام کنند.

این منبع آگاه تصریح کرد: یک روز قبل از بازرسی زندان از سوی مقامات بازرسی، قاضیان ناظر بر زندان “پاشایی و بایرام‌زاده”، “صفری” رییس زندان و “خان‌زاده” معاون زندان از بند زندانیان سیاسی بازدید و به زور زندانیان سیاسی را وادار می‌کنند که درخواست مرخصی را بنویسند و به آنان وعده مرخصی می‌دهند، پس از اتمام کار مقامات بازرسی در زندان، مسئولان زندان ارومیه به زندانیان سیاسی بی‌حرمتی و آنها از ترس پرونده سازی سکوت اختیار می‌کنند.

این منبع آگاه گفت: هر زندانی سیاسی روزی در دو نوبت پنج دقیقه‌ای اجازه تماس با خانواده خود را دارد و شماره‌های تماس از سوی مسئولان زندان و اداره اطلاعات ارومیه کنترل می‌شوند و هر زندانی سیاسی را به بهانه‌ای به اداره اطلاعات سپاه اعزام و پس از چند روزی نگهداری، پرونده‌های ساختگی را برای آنان تشکیل می‌دهند.  کُردپا ١٧ فروردین