روز جهانی زبان مادری؛ حراست دانشگاه مراغه فعال دانشجویی را وادار به انصراف اجباری می کند

سالار سرکشی، عضو کانون آذربایجان شناسی و یکی از متولیان جمع آوری امضا برای درخواست رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در دانشگاه مراغه گفت: با توجه حمایت دانشجویان از ارائه درس ۲ واحدی زبان ترکی در دانشگاه مراغه، بطوریکه برای این ترم ۹۰ دانشجو این درس را اخذ کرده اند، ما به فکر درخواست رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجان برای دانشگاه افتادیم و بصورت قانونی، اقدام به جمع آوری ۹۵۰ امضا کرده و به ریاست دانشگاه تحویل دادیم.

سرکشی ادامه داد: به دنبال این اقدام، حراست دانشگاه، روز شنبه کارت دانشجویی من را گرفته و اعلام کردند بعدا کارت خود را از حراست تحویل بگیرید که همان روز کارت بنده را تحویل نداده و روز دوشنبه نیز از ورود من به دانشگاه ممانعت کرده و اعلام کردند تنها یک روز برای تسویه و ترک دانشگاه وقت دارم.

وی در ادامه گفت: با پیگیری من، منشی حراست دانشگاه اعلام کرد تنها ۴۸ ساعت فرصت تسویه و ترک دانشگاه به شما داده می شود و باید در این مدت دانشگاه را ترک کنید. این در حالی است که من درگیر کارهای پایان نامه خود هستم و به هیچ وجه قادر به اتمام و تسویه در مدت ۴۸ ساعت نیستم و متاسفانه کسی پاسخگو نیست.

از سوی دیگر محمد علی لطف اللهی یقین، رئیس دانشگاه با انکار سخنان این دانشجو، روز گذشته در گفتگو با یول پرس مدعی شد: این موضوع صحت نداشته و رئیس حراست دانشگاه، خود جزو هیئت علمی دانشگاه است و چنین اقدامی از سوی وی نمی تواند صحت داشته باشد و بنده نیز با وی در این مورد صحبت خواهم کرد. من در خدمت دانشجویان هستم و این دانشجو برای حل مشکل خود به بنده مراجعه کند.

در این گزارش آمده است که با اعتماد به سخنان دیروز رئیس دانشگاه، از انتشار این خبر خودداری شد تا این موضوع حل و فصل شود، اما امروز خلاف این موضوع اتفاق افتاده است.

سخنان رئیس دانشگاه در حالی است که امروز، سالار سرکشی از سوی حراست دانشگاه به مشکل برخورده و گفته است: رئیس دانشگاه با بیان اینکه “من وقتی برای ملاقات ندارم” از پذیرش بنده خودداری کرده است و مسئولان حراست نیز به بنده اعلام کرده‌اند بعد از ۲۲ اسفند به دانشگاه مراجعه کنید؛ این در حالی است که اگر من تا ۱۰ روز پایان نامه خود را تحویل ندهم، اضافه خدمت شامل من خواهد شد.

این دانشجو ادامه داد: لازم به ذکر است دیشب مسئولان حراست بسیاری از دختران دانشجو و متولی در جمع آوری امضا را تحت فشار قرار داده و برخی نهادها در دانشگاه نیز اقدام به جمع آوری امضا برای محکومیت اقدام ما کرده‌اند.

لازم به ذکر است همزمان با روز جهانی زبان مادری ۹۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه مراغه، با نگارش و امضای طوماری خواهان ارائه رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در این دانشگاه شدند.

این درخواست به همراه امضاهای دانشجویان روز چهارشنبه اول اسفندماه تحویل دفتر ریاست دانشگاه شد و مقرر شد از طریق ریاست دانشگاه به شورای دانشکده انسانی ارجاع داده شود تا بعد از طرح در شورا نسبت به ارائه این کد رشته از طریق وزارت علوم اقدام شود. یول پرس ۷ اسفند