نگاه هفته: ٥٦ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران، در هفته دوم آبان‌ماه ١٣٩٢

آژانس خبررسانی کُردپا به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر موارد نقض حقوق‌بشر در مناطق کُردنشین ایران در نظر دارد هر هفته گُزارشی را تحت عنوان “نگاه هفته” به مسائل نقض حقوق شهروندان کُرد منتشر نماید.

در این گزارش نگاه هفته با تفکیک آمار، موارد به ثبت رسیده نقض حقوق بشر از اول مهرماه سال جاری تاکنون می‌پردازد.

در هفته‌ی دوم آبان‌ماه ١٣٩٢ گزارش هفتگی “نگاه هفته”، آژانس خبررسانی کُردپا به ٥٦ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران از جمله ١٣ اجرای حکم اعدام، ٢٥ زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ٥ مورد کشته و زخمی شدن شهروندان کُرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران ، ١ مورد بازداشت و ١٠ مورد وضعیت نامناسب زندانیان و فعالین سیاسی کُرد،١ قربانی انفجار مین و یک مورد محرومیت از تحصیل در این مناطق می‌پردازد.

16520.jpg

بررسی موج جدید اعدام‌ها در مناطق کُردنشین ایران طی هفته‌ی دوم آبان‌ماه سال جاری:

بر اساس گزارشات منتشر شده، طی هفته‌ی گذشته حکم اعدام ١٣ زندانی کُرد اجرا گردیده و ٢٥ زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام دیگر نیز در انتظار اجرای حکم اعدام در زندان‌های حکومت اسلامی ایران به‌سر می‌برند.

روز یکشنبه سوم آبان‌ماه دو فعال سیاسی کُرد به نام‌های حبیب‌الله گلپری­پور و رضا اسماعیلی مامدی در زندان‌های ارومیه و سلماس اعدام گردیدند.

اعدام این ٢ زندانی سیاسی کُرد در راستای سفر آیت‌الله‌صادق‌لاریجانی رییس قوه‌ی قضاییه به ارومیه بوده است.

همچنین چهارم آبان‌ماه یک متهم خرید و فروش مواد مخدر به نام “جازی درویش‌زاده” در ارومیه اعدام شد.

این زن از اهالی روستای “کلان‌کانی” از توابع ترگور ارومیه است.

در ادامه اعدام­ها

اجرای حکم ١٠ شهروند کُرد دیگر در زندان مرکزی ارومیه، زندان دیزل‌آباد کرمانشاه و زندان شیراز

روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه ٧ زندانی در زندان مرکزی ارومیه به نام‌های کامل سعیدی، کامل حبیب، زکی خانی، محمد گُرجی، مصیب ساداتی، ولی محمد زاده، یدالله محمودی اعدام شده‌اند.

اتهام این زندانیان کُرد به­جز یدالله محمودی فروش مواد مخدر اعلام گردیده است.
همچنین هشتم آبان‌ماه یک شهروند کُرد به نام رحیم رشیدی فرزند جعفر اهل روستای ” جتر ” در زندان مرکزی شیراز به اتهام خرید و فروش مواد مخدر به‌دار آویخته شد.

در همین راستا روز پنج‌شنبه ٩ آبان‌ماه حکم اعدام ٢ زندانی کُرد در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اجرا گردیده است که هویت یکی از این اعدامیان پیمان قادری اعلام شده است.

اسامی و مشخصات تعدادی از زندانیان سیاسی کُرد محکوم به اعدام:

16521.jpg

بررسی گزارشات منتشر شده‌ حاکی از شلیک مستیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران و کشته و زخمی شدن شهروندان کُرد طی هفته‌ی گذشته:

بر اساس گزارشات منتشر شده طی هفته‌ی گذشته ٣ شهروند کُرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و ٢ شهروند دیگر نیز زخمی شده‌اند.

روز دوشنبه ٦ آبان‌ماه، شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران موجب کشته شدن یک شهروند کُرد به نام ساجی تمرزاده اهل روستای فرزیان از توابع شهر ارومیه گردیده است.

همچنین در همین روز، یک کولبر کُرد ١٥ ساله اهل روستای “قلعه رش” در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

در ادامه‌ی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومتاسلامی ایران و کشته و زخمی شدن شهروندان کُرد:

روز یکشنبه ٥ آبان‌ماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران کُرد در نقطه‌ی مرزی کوهستان‌های قندیل موجب زخمی شدن یک کولبر کُرد به نام نایب خلیفه‌زاده شده است.

از دیگر سو شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به ماشین یک شهروند کُرد به ظن حمل کالای قاچاق در دروازه‌ی ورودی شیراز مرگ یک شهروند کُرد به نام نورالدین درویشی و زخمی شدن شهروند کُرد دیگر به نام نایب خلیفه‌زاده گردیده است.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول مهرماه سال جاری تاکنون ١٠ شهروند کُرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و ١٤ شهروند دیگر نیز زخمی شده‌اند.

16522.jpg

16523.jpg

بررسی گزارشات منتشر شده‌ی حاکی از وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی کُرد و تداوم اعمال فشار بر آن‌ها در زندان‌های حکومت اسلامی ایران طی هفته‌ی گذشته:

ممانعت وزارت اطلاعات از درمان زندانی سیاسی کُرد به نام “چنگیز قدم‌خیر” در زندان مسجد سلیمان.

این زندانی سیاسی کُرد در خردادماه سال ١٣٩٠ به همراه فردین (فخرالدین )فرجی، محمد حسین رضایی و ایوب اسدی به اتهام محاربه و درگیری با نیروهای سپاه پاسداران در یکی از روستاهای تابعه‌سنندج بازداشت و در دادگاه انقلاب شهر سنندج به ٤٠ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان مسجد سلیمان محکوم گشت.

همچنین طی هفته‌ی گذشته یک فعال سیاسی کُرد به نام مریم مقدسی به سبب بی‌توجهی مسئولان زندان اوین و نارسایی کلیوی راهی بیمارستان شده است.

وی چند ماه گذشته را به علت “وضعیت نامناسب” زندان و “بی‌توجهی مسئولان” به بیماریش، در اعتصاب بسر برده بود.

در ادامه: بلاتکلیفی ٣ ساله‌ی ٢ زندانی عقیدتی- سیاسی کُرد و ممانعت از مرخصی و آزادی مشروطه‌ی ٦ زندانی سیاسی دیگر

بر اساس گزارش منتشر شده طی هفته‌ی گذشته دو زندانی عقیدتی-سیاسی کُرد به نام‌های فرزاد هنرجو و فرشید ناصری با گذشت ٣ سال بازداشت همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان به‌سر می‌برند.

از دیگرسو دستگاه امنیتی با درخواست مرخصی و آزادی مشروط ٦ زندانی سیاسی کُرد به نام‌های “قاسم رحیمی‌آذر، جلال ناصری، اسماعیل همزه‌پور، ناصر طریق، علی مولانژاد و عثمان مولانژاد” مخالفت به عمل آورده است.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول مهرماه سال جاری تاکنون ١٨ زندانی سیاسی کُرد به قرنطینه و زندان‌های دیگر انتقال داده شده‌اند.

16524.jpg

16525.jpg

محرومیت از تحصیل:
گزارشات منتشر شده طی هفته‌ی گذشته حاکی از ممنوع‌التحصیل شدن یک دانشجوی کُرد می‌باشند.

حراست دانشگاه نازلوی ارومیه یک دانشجوی کُرد دانشگاه ارومیه به نام “علی میلانی”، دانشجوی سال چهارم رشته کامپیوتر را از ادامه تحصیل محروم کرده است.

یک منبع مطلع از دانشگاه ارومیه علت محرومیت این دانشجوی کُرد را این چنین توضیح داده است: علی میلانی با استفاده از پیامک موبایل درصدد اطلاع‌رسانی درباره‌ی تجمع اعتراضی دانشجویان به ممانعت مسئولان دانشگاه از انتشار نشریات کُردی بوده است.

مسئولین دانشگاه ارومیه هشدار داده‌اند در صورت ادامه‌ی فعالیت‌های این دانشجو، وی به طور کامل از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

پیشتر و در اواسط دی ماه سال گذشته حراست این دانشگاه علی میلانی را بدلیل همکاری در راه­اندازی مرکز ادبی “ایلام و کُرمانج”احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود.

بررسی گزارشات منتشر شده حاکی از بازداشت فعالین کُرد طی هفته‌ی دوم آبان‌ماه:

روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه، یک فعال فرهنگی کُرد به نام “مصطفی خلیلی‌راد”، اهل بجنورد در استان خراسان شمالی، توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

نیروهای امنیتی علت بازداشت این شهروند کُرد را فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و مدیریت یک صفحه‌ی کُردی در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، عنوان کرده‌اند.

بر اساس آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اوا مهرماه سال جاری تاکنون ١٤٦ شهروند کُرد بازداشت شده‌اند.

استمرار انفجار مین و قطع عضو یک شهروند کُرد دیگر:

طی هفته‌ی گذشته کولبر کُرد به نام “عبدالله چلبی” از بخش “سیلوانا” در ارومیه یک پای خود را در انفجار مین از دست داده است.

به گفته‌ی افراد مطلع، این کولبر کُرد جهت امرار معاش به کولبری در مرزها روی آورده بود که در منطقه‌ی شمزینان واقع در خاک کُردستان ترکیه دچار این حادثه شده است.

کولبران کُرد مناطق کُردنشین ایران به اجبار و برای تأمین مایحتاج زندگی به کار پرخطر کولبری روی می‌آورند که علاوه بر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، سرمازدگی و برخورد با مین‌های عمل نشده، جان آنان را تهدید می‌کند.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول مهرماه سال جاری تاکنون ٩ شهروند کرد توسط انفجار مین در مناطق کُردنشین ایران زخمی و قطع عضو شده‌اند.

دست داشتن نهادهای حکومتی در ٥٦ مورد نقض حقوق بشر، در این هفته:

اداره‌ی اطلاعات، سازمان زندان‌های حکومت اسلامی ایران، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، سازمان‌ها و نهادهای حکومتی هستند که در یک هفته گذشته به صورت مستقیم در ٥٦ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران طی هفته‌ی گذشته دست داشته‌اند.

16526.jpg

16527.jpg

منابع خبرها:
آژانس خبررسانی کُردپا (٩ مورد)
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی (٤ مورد)
وب‌سایت کوردستان میدیا (٢ مورد)
خبرگزاری هرانا (٢ مورد)
وب‌سایت آسو نیوز (١ مورد)
16528.jpg