انجمن های مردم نهاد مریوان بازداشت فعالین مدنی این شهر را محکوم کردند

فعالین مدنی و انجمن‌ها و تشكل‌های مردم‌نهاد مریوان در این بیانیه نسبت به وضعیت ایجاد شده و زیر پاگذاشته شدن كرامت انسانی بازداشت شدگان اعتراض و از مراجع ذی صلاح خواستار پیگیری سریع این حادثه و برخورد با عوامل خاطی شدند.

در روز پنجشنبه بیست و ششم اردیبهشت ٩٨، به دنبال فراخوان عمومی در فضای مجازی، جمعی از فعالین مدنی برای محكومیت خشونت خانگی و به ویژه خشونت علیه زنان در صدد ورود به قبرستان روستای ” كولان”، محل دفن یكی از قربانیان خشونت‌های اخیر علیه زنان بودند. نیروی انتظامی از قبل در محل حضور پیدا كرده و مانع شكل‌گیری تجمع شده و در این اثنا، چند نفر از حاضرین بازدداشت می‌شوند.

 نیروی انتظامی بر خلاف قوانین رسمی در خصوص تعامل با حاضرین، و در حالیكه كنش حاضرین به هیچ وجه مصداق ارتكاب جرم نبوده، جمعی از فعالین را بازداشت می‌كند. در ادامه بازداشت و در حین انتقال فعالین مدنی، نیروهای پلیس در صدد ضبط تلفن همراه و ورود به محتویات شخصی تلفن همراە بازداشت شدگان بوده اند. این عمل پلیس با واكنش بازداشت شدگان مواجه شده و در این حین یكی از اعضای فعال انجمن‌ها (محمد دانش) به سختی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

بر اساس قانون و میثاق ملی ایران( اصل سی و هشتم قانون اساسی) ” هر گونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع ممنوع است، اجبار در اقرار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش است”، پلیس و نیروهای امنیتی به هیج وجه مجاز به تحقیر، شكنجه و اهانت به كرامت انسانی بازداشت‌شدگان نیست. با كمال تأسف، ماموران نیروی انتظامی مریوان اقدام بە اهانت و ضرب و جرح بازدداشت شدگان نموده است. و همچنین با تهدید، مانع از پیگیری حقوق تضییع شده محمد دانش، یكی از بازدداشت‌شدگان شده است.

ما فعالین مدنی و انجمن‌ها و تشكل‌های مردم‌نهاد مریوان نسبت به وضعیت ایجاد شده و زیر پاگذاشته شدن كرامت انسانی بازداشت شدگان معترض بوده و از مراجع ذی صلاح خواستار پیگیری سریع این حادثه و برخورد با عوامل خاطی هستیم.

فعالین مدنی و انجمن های مردم نهاد مریوان:

۱. کانون علمی فرهنگی ڕۆنان

۲. انجمن فرهنکی ادبی ڕۆجیار

۳. کانون صنفی معلمان کردستان-مریوان

۴. انجمن پیشگیری از اعتیاد ژیانەوە

۵. کانون سلامت ژین

٦. اتحادیە صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد

۷. کانون فرهنگی هنری ڤەژین

٨. انجمن فرهنگی ادبی مریوان

باس نیوز ۱ خرداد