گزارش تحلیلی ـ آماری از برآورد اعدام فروردین ماه ١٣٩١ و١٣٩٢ در ایران

12344ارائه این گزارش تحلیلی ـ آماری با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا تنظیم گردیده است که به برآورد کردن مجازات اعدام در فروردین ١٣٩١ و ١٣٩٢ در ایران اشاره دارد.

آنچه در این گزارش قابل توجه است بیشتر شدن آمار اعدام و محکومین به اعدام در فروردین ١٣٩٢ نسبت به فرودین ١٣٩١ است.

“سازمان عفو بین­الملل” در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایران از نظر مجازات اعدام در دنیا رتبه دوم و در خاورمیانه رتبه یکم را دارد.

یادآور می‌شود که آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا با استناد به منابع معتبر می‌باشد که در برخی از موارد نام افراد نامشخص و در بسیاری از موارد دیگر تنها نام کوچک یا مخفف نام این افراد منتشر شده است و تحلیل آماری ذیل تنها به صورت ارقام ارائه می‌گردد.نمودار (١)
تعداد افراد اعدام شده و محکوم به اعدام را در فروردین ١٣٩١و ١٣٩٢ را نشان می‌دهد12345جدول (٢)
محل اجرای حکم افراد اعدام شده را نشان می‌دهد 12344

12344

12346 (1)براساس جدول (٢) در فروردین ماه ١٣٩١ تمامی ١٧ مورد اعدام‌ها در داخل زندان‌ها صورت گرفته است.

اما در فروردین ماه سال ١٣٩٢ از مجموع ٢٦ مورد اجرای حکم اعدام، ٦ مورد از آن در ملأعام به اجرا در آمده است.

مجازات اعدام در ملأعام که با عنوان “درس عبرت” از سوی حکومت اسلامی ایران اجرا می‌شود، نه تنها از شمار متهمینی که جرم آنان در قانون مجازات حکومت اسلامی ایران سزای اعدام می­باشد، کم نکرده است، بلکه آثار این نوع از مجازات‌ها موجب بازتولید خشونت در جامعه شده و همچنین موجب عادی شدن این نوع از مجازات‌ها از دیدگاه شهروندان این جوامع است، به گونه‌ای که در جامعه ایران شاهد این فاجعه هستیم که اعدام در ملأعام برای شهروندان به شکلی از سرگرمی وتفریح در آمده است و احساسات مردم نسبت به این نوع از مجازات از بین رفته و به امری معمول مبدل شده است.

جدول (٣)
اتهام افراد اعدام شده و محکومین به اعدام را نشان می‌دهد 12347طبق جدول (٣) بیشترین آمار اتهامات با ٢٧ اعدامی به قاچاق موادمخدر مربوط می‌شود که همه آنها در داخل زندان‌ها اعدام شده‌اند.

محاربه، سرقت مسلحانه، قتل و آدم ربایی با مجموع ١٢مورد در رتبه دوم اتهامات افراد اعدام شده است که ٦ نفر از این افراد در ملأ عام اعدام شده‌اند.

تجاوز به عنف نیز اتهامات ٢ مورد از افراد اعدام شده در زندان‌ها می‌باشد.

از اتهامات افراد محکوم شده به اعدام نیز ٣ مورد در رابطه با سرقت مسلحانه و ٢ مورد نیز در رابطه باقتل می‌باشد.

همچنین ١ نفر نیز به اتهام امنیتی “سیاسی”به اعدام محکوم شده است که نامبرده ملیت عرب دارد.

شکل (٢)
اتهامات افراد اعدام شده و محکوم به اعدام را نشان می‌دهد 12348جدول (٤)
زندان‌هایی که اعدام‌ها در آن اجرا شده است را نشان می‌دهد12349براساس جدول (٤) در مجموع ٤٣ تن اجرای حکم اعدام در فروردین ماه ١٣٩١ و ١٣٩٢ صورت گرفته است که زندان عادل آباد شیراز با تعداد ١٧ مورد اعدامی، بیشترین اعدام‌ها در آن صورت گرفته است.

زندان کرمان با ٩ مورد اعدامی از نظر تعداد در رتبه دوم قرار دارد.

و دیگر زندان­ها نیز از ١ تا ٥ مورد از اعدام‌ها در آنها صورت گرفته است.