دست کم پنج زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند

سحرگاه امروز چهارشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۸، دستکم ۵ زندانی متهم به قتل در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

هرانا پیشتر از انتقال دسته جمعی گروهی از زندانیان برای اجرای حکم اعدام در زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود.

هویت زندانیان اعدام شده “مجید حسن زاده، از اندرزگاه ۱۰ سالن ۳۱”، “حنیف مطهری نژاد از اندرزگاه ۲”، “قربان محمد سلیمانی از اندرزگاه ۱ سالن ۳” و “مهدی بوربور، اهل روستای گرم آبسرد واقع در بخش مرکزی شهرستان دماوند” توسط هرانا احراز شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز از اعدام یک زندانی دیگر بدون ذکر هویت وی خبر داده و نوشته است: “یک زندانی دیگر که صبح روز جاری حکم اعدام در موردش به اجرا درآمد از زندان قزلحصار کرج به رجایی شهر منتقل شده بود. به گفته این نهاد: «این زندانی به خاطر مواد مخدر زندانی شده بود و در ملاقات شرعی زندان قزلحصار زن خود را به قتل رسانده بود».

گفته می شود تعداد دیگری زندانی نیز در آستانه و شرایط اعدام قرار داشتند که با اشکال مختلفی از جمله گرفتن مهلت یا رضایت به بندهای خود بازگشتند، هر چند اطلاعات دقیقی از این تعداد و هویت آنان تا زمان تنظیم این گزارش بدست نیامده است.

قربان محمد سلیمانی یکی از اعدام شدگان امروز، ۵۰ ساله از ۱۰ سال پیش به اتهام “قتل” در زندان بسر می‌برد. اولیای دم مقتول به وی گفته بودند در صورتی که بتواند یک واحد شیرخوارگاه راه‌اندازی کند به او رضایت خواهند داد اما او نتوانست مبلغ ساخت و راه‌اندازی شیرخوارگاه را فراهم کند و نهایتا سحرگاه امروز اعدام شد.

اعدام این افراد تا لحظه تنظیم این خبر از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده است.همچنین یک منبع مطلع در خصوص مهدی بوربور دیگر زندانی اعدام شده به گزارشگر هرانا گفت: “مهدی بوربور اهل روستای گرم آبسرد واقع در بخش مرکزی شهرستان دماوند است. چند سال پیش زمانی که ۲۳ داشت، طی یک درگیری با یکی از دوستانش در روستا او را به قتل می‌رساند. مهدی آدم آرام و خوش اخلاق بود و همه اهالی روستایشان نیز تایید می‌کنند. او اصلا قصد کشتن دوستش را نداشت و قتل اتفاقی رخ داده است. اون چند سال در زندان بود. روز دوشنبه پدر و مادرش برای چندمین بار جهت کسب رضایت اولیای دم مقتول به محل سکونت آنها مراجعه کردند. آنها قران به دست التماس کردند، اما مادر مقتول گفت تنها قصاص می‌خواهد و رضایت نمی‌دهد. متاسفانه فرهنگ این منطقه جوری است که می‌گویند “خون، تنها در برابر خون پاک می‌شود”.هرانا ۵تیر