مضروب شدن توسط نیروی انتظامی و عدم مجازات عاملین؛ سومین سال از کار افتادگی سجاد توفیقیان

جوان دهدشتی که در اثر ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی دچار آسیب مغزی شده و به کما رفته بود، پس از گذشت ۳ سال کماکان سلامتی خود را به دست نیاورده و در استفاده از دستانش با مشکل جدی مواجه است، با این حال عاملین این موضوع هیچگاه مجازات نشدند. سجاد توفیقیان در تاریخ ۱۵ تیرماه ۹۵ توسط دو مامور نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مدتی پس از بستری شدن در بیمارستان امام سجاد یاسوج به دلیل آسیب دیدگی مغزی به کما رفته بود. در بهمن ماه سال گذشته پرونده وی پس از دو سال و نیم بدون رسیدگی مختومه اعلام شد و قرار منع تعقیب مامورین از سوی دادگاهی در شهر چرام به خانواده این جوان ابلاغ شد.

“سجاد توفیقیان به مدت ۶ ماه پس بازگشت از کمای ۲۳ روزه کاملا بی حرکت بوده است. رسیدگی خانواده وی و مراقبت هایشان باعث شده به مرور وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کند. با این حال علیرغم گذشت ۳ سال از آن ماجرا کماکان به دلیل آسیب دیدن ناحیه ای از مغز سلامت کامل خود را به دست نیاورده و در استفاده از دستانش با مشکل جدی روبرو شده بطوری که علاوه بر فعالیت های عادی روزمره از ادامه تحصیل و فعالیت شغلی نیز باز مانده است”.

وی همچنین افزود: “علیرغم گذشت ۳ سال، مامورین عامل این اتفاق هیچ گاه مجازات نشدند و تاکنون هیچ نهاد دولتی سراغی از سجاد نگرفته است. پس از اینکه پرونده شکایت از مامورین با وجود کامل بودن مدارک این مدعا و مدارک پزشکی وی در دادگاه مختومه اعلام شد دیگر هیچ گونه پیگیری از سوی ارگانی صورت نگرفته است”.

سجاد توفیقیان در تاریخ ۱۵ تیرماه ۹۵ در دهدشت از توابع شهر یاسوج توسط دو تن از نیروهای انتظامی این شهر مورد ضرب و شتم از طریق باتوم و شوکر برقی قرار گرفته بود. این شهروند دهدشتی در اثر اصابت ضربات مستقیم باتوم و شوکر برقی به سر دچار آسیب مغزی شده و پس از بستری شدن در بیمارستان به مدت ۲۳ روز در حالت کما بستری بود.

پس از این حادثه یک منبع نزدیک به خانواده توفیقیان با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “یک شب قبل از عید فطر سجاد توفیقیان به همراه دو خواهر زاده اش جهت زیارت با موتور به امامزاده حمزه در منطقه گردشگری سر فاریاب راهی شدند که در بین راه دو نفر از مامورین نیروی انتظامی از پاسگاه سرفاریاب در سی کیلومتری دهدشت به نام های آقایان مسکینی و جعفریان با ایشان برخورد کرده و ضمن ضرب و شتم شدید با باتوم برقی و ضربه های مهلک به سر و بدن وی ایشان را بشدت مضروب ساختند و بعد از ضبط موتور و کلیه وسایل شخصی از محل دور شدند.”

در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۵، چند روز پس از این حادثه فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به این موضوع ضمن رد ادعای ضرب و شتم “سجاد توفیقیان” توسط نیروی انتظامی، مدعی شد نامبرده یک مامور را مضروب کرده و سپس بر اثر عوارض خوردن قرص راهی بیمارستان شده است؛ با این حال ادعاهای شاهدان، خانواده توفیقیان، رسانه‌ها و همینطور مقامات محلی در تعارض با مطالب مطروحه از سوی نیروی انتظامی استان و موید ضرب و شتم این شهروند دهدشتی توسط نیروهای وابسته به این نهاد است.

نیروی انتظامی در حالی چنین ادعایی را طرح می کند که مسئولان محلی و استانی از جمله آقای عدل هاشمی نماینده حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی در مجلس و همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ۵ روز پس از حادثه به ملاقات سجاد رفته و با ابراز تاسف از این حادثه قول پیگیری موضوع از نیروی انتظامی را داده بودند.

در تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۷، قرار منع تعقیب در ارتباط با پرونده این جوان دهدشتی به خانواده وی ابلاغ شد. شعبه اول دادیاری دادگاه عمومی و انقلاب چرام در حالی پرونده شکایت سجاد توفیقیان از ماموران نیروی انتظامی را مختومه اعلام کرد که طی این مدت علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروند رسیدگی به پرونده وی صورت نگرفته بود. هرانا ۱۸ تیر