گزارش کُردستان میدیا در رابطه با وضعیت کولبران و شهروندان کُرد

کوردستان میدیا: در مدت هفتەی پایانی آبان‌ماه سال ١٣٩٢، در مناطق کُردنشین ایران ١٠ حالت بازداشت شهروندان و کشتە و زخمی شدن کولبران کُرد از سوی نیروهای امنیتی و نظامی رژیم ایران صورت گرفتە است.

بازداشت شهروندان کُرد

در هفتەی پایانی آبان‌ماه سال جاری، ٥ شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی و نظامی رژیم ایران بازداشت شدەاند.

روز شنبه مورخەی ٢٥ آبان‌ماه سال ١٣٩٢، یک خواهر و برادر کُرد اهل بوکان به نام‌های “افسانه بایزیدی” دانشجو و ٢٥ ساله و “شاهو بایزیدی”، فرزندان “ابوبکر بایزیدی” از سوی نیروهای اداره اطلاعات رژیم ایران در منزل شخصی خود بازداشت گردیده و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

چند روز پیشتر نیز خبر بازداشت یک شهروند کُرد به نام “یونس معروفی” از سوی نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران، منتشر گردید. بر اساس اخبار منتشره در این رابطه، نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران ضمن تفتیش منزل “یونس”، وی را به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون رژیم ایران” بازداشت کُرده و به مکانی نامعلوم منتقل کُردەاند.

در ادامەی بازداشت شهروندان کُرد از سوی نیروهای اطلاعاتی، “فایق خزری” شهروند اهل مهاباد از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت گردیده است و مراکز ذیربط رژیم ایران اعلام کُردەاند که این شهروند را به عنوان گروگان به جای پدرش، “محمد خزری” گرفتەاند.

پس از گذشت نزدیک به ١٠ روز از ناپدید شدن دو شهروند کُرد به نام‌های “مهرداد صبوری” اهل سنندج و “افشین ندیمی” اهل کامیاران، معلوم شد که این دو شهروند کُرد در حال بازگشت از اقلیم کُردستان در مرز بانه توسط نیروهای امنیتی بازداست و در تاریخ ٢٦ آبان‌ماه به ادارەی اطلاعات شهر کامیاران منتقل گردیدەاند.

بر اساس آمار ثبت‌شدە در وب‌سایت کُردستان میدیا، طی آبان‌ماه سال جاری، ١٨ فعال سیاسی، فرهنگی، مذهبی، دانشجویی و کارگری کُرد از سوی نیروهای امنیتی و نظامی رژیم ایران بازداشت گردیدەاند.

به استناد به آمار وب‌سایت کُردستان میدیا، از آغاز سرکار آمدن رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، تاکنون ٢٢٨ شهروند کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت شدەاند.

کشته و زخمی شدن کولبران کُرد

طی هفتەی گذشته (هفتەی پایانی آبان‌ماه سال ١٣٩٢)، ٤ شهروند و کولبر کُرد در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران و انفجار مین کشتە و یا زخمی شدەاند.

روز پنج‌شنبه، مورخەی ٢٣ آبان‌ماه سال ١٣٩٢، “اوین عثمانی” ١٨ ساله و اهل بانه، در حالی که همراه برادر و نامزدش بود، از سوی نیروهای رژیم اسلامی ایران هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفت و در نتیجەی این اقدام نیروهای رژیم، جان خود را از دست داد.

در همان روز، “جلیل یونسی” ٢٩ ساله، کولبر کُرد اهل بانه، در نزیکی روستای “اشتر آباد” از توابع این شهر از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

در ادامەی کشتن و زخمی کُردن شهروندان و کولبران کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران، در تاریخ ٢٦ آبان‌ماه سال ١٣٩٢، یک شهروند ٣٥ سالەی کُرد به نام “حامد شاکُردی” در نتیجەی شلیک مستقیم نیروهای رژیم در جادەی تهران و به گمان حمل کالای قاچاق، کشته شد.

انفجار مین‌های کاشتە شدەی زمان جنگ ایران و عراق در مرزهای کُردستان، همواره شهروندان کُرد را قربانی کُرده است و در این رابطه، یک شهروند اهل سقز به نام “خالد محمد” در مناطق مرزی بانه بر اثر انفجار مین ناقص‌العضو شد.

یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر نیز که ٨ سال پیش از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران مورد شلیک مستقیم گلوله زهرآلود قرار گرفتە بود، پس از ٨ سال در تاریخ ٢١ آبان‌ماه سال جاری جان خود را از دست داد.

به تفکیک مناطق، شهر بانه و مناطق حومەی این شهر بیشترین قربانیان هفتەی گذشته در مناطق کُرد نشین را به خود اختصاص دادە است.

بر اساس آمار وب‌سایت کُردستان میدیا، طی آبان‌ماه سال جاری، ٨ کولبر و شهروند کُرد از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران کشتە و ٨ تن دیگر نیز زخمی شدەاند.

با استناد به آمار ثبت‌شدە در وب‌سایت کُردستان میدیا، طی ١١٠ روز گذشته (از زمان سرکار آمدن حسن روحانی تاکنون)، ٥٧ شهروند و کولبر کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

گزارش/ اژین شیخی