مطالبە وجه نقد ٥٠٠ هزار تومانی از دانش آموزان سقز

کوردستان میدیا: مسئولین مدرسەی راهنمایی ٢٠٠ نفری “قشلاخ پرد” در سقز بە دانش آموزان اعلام کردەاند، هر دانش آموزی باید در هر ماە ٥٠٠ هزار تومان بە مدرسە بپردازند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، مسئولین مدرسەی شبانە‌روزی روستای “قشلاخ پرد” از توابع منطقە “سرشیو” سقز، بنا به طرح جدید اعلامی از سوی مسئولین از دانش‌آموزان این مدرسه ماهانه ٥٠٠ هزار تومان دریافت می‌کند و در صورت عدم پرداخت این مبلغ، دانش آموزان را بە اخراج از مدرسە تهدید کردە است.

دانش آموزان شبانە‌روزی روستای “قشلاخ پرد” بە دلیل مشکلات و وضعیت سخت اقتصادی و کم‌درآمدی خانوادەهای آنان قادر به پرداخت این وجه نقد نمی‌باشند.

بر اساس بند یک ماده‌ی ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر در رابطه با آموزش و پرورش رایگان و همگانی، همه‌ی افراد جامعه حق دارند از آموزش و پرورش رایگان بهرمند شوند و اداره‌ی آموزش و پرورش حداقل باید آموزش ابتدایی رایگان را برای شهروندان تامین کند.

در بخش “الف” بند دوم، ماده‌ی ١٣ اعلامیه بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان که ایران سال ١٣٥٤ مفاد این اعلامیه را امضا کرده آمده است: آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری و رایگان باشد و جامعه به آسانی بتواند از آن بهرمند شود.

همچنین در بند دوم اصل سوم قانون اساسی رژیم ایران آمده است، دولت موظف است کلیه‌ی امکانات آموزش و پرورش را در همه‌ی سطوح و مراحل تحصیلی تامین کند و همچنین در اصل ٣٠ قانون اساسی آمده است: دولت موظف است نیازهای آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی مردم تا پایان دوره‌ی متوسطه تامین کند و تحصیلات عالی نیز تا سطح خودکفایی کشور به صورت رایگان باشد.

در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی هیچکدام از این قوانین رعایت نمی‌شود و رژیم ایران خود عامل و علت اصلی نقض قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی خود نیز می‌باشد.