طی سال جاری؛ رهایی از اعدام ۸ زندانی در گلستان و هرمزگان

“مادر داغدار یک نوجوان که سال ۹۲ در یک نزاع دسته جمعی به قتل رسیده بود، از اجرای حکم اعدام متهم به قتل فرزندش گذشت”.

احمد جعفری گفت: “محکوم به اعدام، جوان ۲۴ ساله‌ای بود که سال ۹۲ در یک نزاع دسته جمعی و در اوج عصبانیت، نوجوان ۱۷ ساله‌ای را به قتل رساند”.

وی بیان کرد: “حکم اعدام این جوان پیش از اجرا به شعبه دوم ویژه صلحی شورای حل اختلاف بخش کمالان شهرستان علی آباد فرستاده شد و پس از ۷ ماه جلسه و دیدار با خانواده مقتول، مادر داغدار این جوان را بخشید”.

احمد جعفری گفت: “با احتساب این پرونده، از ابتدای امسال تاکنون و با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف گلستان، ۶ محکوم به اعدام در گلستان بخشیده شدند.

طی سال جاری؛ رهایی از اعدام دو زندانی در هرمزگان

معاون قضایی رئیس کل و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان، گفت: “با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف بندرعباس از ابتدای امسال دو نفر از زندانیان پس از اخذ رضایت اولیای دم از اعدام رهایی یافته‌اند”.

این مقام مسئول در خصوص جزئیات پرونده این محکومین گفت: “در نخستین ماه از بهار امسال پرونده‌ای با موضوع قتل عمد در شورای حل اختلاف ویژه زندان مرکزی بندرعباس با صلح و سازش و نجات جوان زندانی مختومه شد”.

وی در تشریح جزئیات این پرونده افزود: “در اوایل سال جاری پرونده‌ای با موضوع قتل در یک نزاع در روستایی در حوزه قضائی شهرستان حاجی آباد مطرح و پس از تحقیقات اولیه توسط مقام قضایی و مرجع انتظامی مشخص شد که در حاشیه یک مراسم عروسی؛ نزاعی رخ داده و فردی ۱۸ ساله حین نزاع بر اثر اصابت چاقو جان خود را از دست داده است.

حمزه‌ئی افزود: “با تلاش صورت گرفته در سریعترین زمان ممکن ضارب دستگیر شد و به ایراد جرح با چاقو و قتل مقتول و شرب خمر اقرار نمود”.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان در ادامه گفت: “با تکمیل پرونده و درخواست اعدام اولیاء دم و اعلام ختم تحقیقات و رسیدگی در شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان حکم اعدام متهم به قتل (ه-ع) صادر شد.”

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان افزود: “با توجه ندامت متهم به قتل، شعبه ۲۱ شورای حل اختلاف شهرستان بندرعباس مستقر در زندان مرکزی بندرعباس به پرونده ورود کرد و با تشکیل جلسات متعدد اعضای شورا و خانواده مقتول در روستای محل سکونت وی و با حضور ریش سفیدان، بزرگان و خیرین محلی در نهایت این تلاش‌ها به بار نشست و اولیاء دم با مصالحه رضایت خود را اعلام و متهم به قتلی که جوانی خود را با اشتباهی مرگبار تباه نموده بود با گذشت اولیاء دم دوباره به زندگی بازگشت”.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان همچنین در خصوص پرونده دیگر محکوم به اعدام رهایی یافته گفت: “در سال ۱۳۸۷ با کشف جسدی در بیابان‌های اطراف قشم پرونده‌ای با موضوع قتل در حوزه قضایی قشم تشکیل شد با بررسی موضوع توسط بازپرس و مرجع انتظامی متهم دستگیر و در تحقیقات اولیه در محضر مقام قضایی به اختلاف مالی با مقتول و درگیری با وی پس از استعمال مواد مخدر و نهایتاً قتل او با ضربات چماق به سرش اقرار نموده است.

وی افزود: “پرونده پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست به شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان ارجاع شد”.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان در ادامه عنوان کرد: “با توجه به اقرار صریح متهم به قتل به ارتکاب قتل و درخواست اعدام توسط اولیاء دم حکم به اعدام صادر که رأی مذکور در شعبه هفتم دیوانعالی کشور تأیید و ابرام شده است”.

حمزه‌ئی همچنین گفت: “با توجه به قطعیت حکم اعدام پرونده در اختیار شعبه ۲۱ شورای حل اختلاف بندرعباس مستقر در زندان مرکزی بندرعباس قرار گرفت و با تشکیل جلسات متعدد در شورای حل اختلاف و دعوت از اولیاء دم تلاش بی وقفه رئیس و اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان بندرعباس در نهایت منجر به صلح و سازش و اولیای دم با مصالحه رضایت قطعی خود را اعلام و زندانی از اعدام رهایی یافت”.ایرنا / میزان ۱۷شهریور