عدنان حسن‌پور بە زندان مریوان منتقل شد

images (2)آژانس کُردپا: عدنان حسن‌پور روزنامەنگار زندانی کُرد پس از هفت سال بازداشت، از زندان مرکزی سنندج بە زندان مریوان انتقال یافت.

بنابە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنج‌شنبە سوم بهمن‌ماه، عدنان حسن‌پور قدیمی‌ترین روزنامەنگار زندانی ایران، پس از ٧ سال و بدون هیچ اطلاع قبلی از زندان مرکزی سنندج بە زندان مریوان منتقل شد.

یک منبع مطلع بە آژانس خبررسانی کُردپا گفت: ” احتمالا عدنان بە طور موقت به زندان مریوان منتقل شده و امکان تبعید وی به یک زندان دیگر قریب‌الوقوع می‌باشد”.

پیشتر لیلی حسن‌پور خواهر این روزنامە نگار کُرد بە خبرنگار کُردپا گفتە بود: روز دوشنبه، سی‌ام دی‌ماه مسئولان زندان مرکزی سنندج علی‌رغم صدور مجوز ملاقات حضوری از سوی دادگاه این شهر، از دیدار حضوری خانواده با عدنان ممانعت بعمل آوردند و همچنین افزود کە بارها عدنان درخواست انتقال بە زندان همدان یا مریوان را مطرح کرده اما هر بار از سوی دستگاە قضایی و امنیتی با درخواست قانونی وی مخالفت شدە و تشدید فشارها و امنیتی کردن فضای زندان و محدودیت‌ها برای عدنان چند برابر شدە است.

محروم کردن عدنان حسن‌پور از حق قانونی در رابطە با مرخصی در حالی است که وی هفتمین سال محکومیت خود را سپری می‌کند.

عدنان حسن‌پور در تاریخ ٥ بهمن ماە ١٣٨٥ بازداشت و پس از تحمل چندین ماه حبس انفرادی در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج، در تاریخ ٢٢ خرداد ٨٦ در دادگاه انقلاب شهر مریوان یه صورت غیر علنی محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم گردید که حکم صادره در تاریخ ٢٦ تیرماه ٨٦ به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. این حکم پس از گذشت سه ماه در شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت ناباوری تأیید شد. بلافاصله پس از تأیید حکم، وکلای وی (آقایان صالح نیک‌بخت و سیروان هوشمندی)با درخواست اعاده دادرسی پرونده را دوباره به دیوان عالی برگشت داده و نهایتاً اینبار در شعبه‌ی دیگری از دیوان عالی حکم اعدام لغو گردید. پس از اعلام عدم صلاحیت دادگاه و قاضی قبلی از سوی وکلا، این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج در دو نوبت (١٦ شهریور و ١١ بهمن ٨٧) و باز به صورت غیر علنی محاکمه شد و به تحمل ٣١ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم با اعتراض وکلا در دادگاه تجدیدنظر به ١٦ سال تقلیل یافت و هم‌اکنون در زندان مرکزی سنندج در حال سپری کردن دوره‌ی محکومیتش می‌باشد. وی از تاریخ دستگیری تاکنون حتی ١ روز هم اجازه رفتن به مرخصی را نداشته است.

حکم اعدام وی با اعتراض مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، اتحادیه اروپا، انجمن جهانی قلم و فعالین مدنی خارج و داخل کشور همراه بود.