ممانعت از برگزاری روز جهانی کارگر در سنندج

12393آژانس کُردپا: نهادهای امنیتی در کُردستان علاوه بر بازداشت فعالین کارگری، از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر نیز ممانعت بعمل آوردند.

صبح امروز و همزمان با روز جهانی کارگر، ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج، نسبت به برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی کارگران در سطح شهر هُشدار داد.

وب‌سایت اتحادیه‌ی آزاد کارگران از سنندج گزارش داد که یکی از فعالین کارگری به نام “شیث امانی” از سوی مأموران اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران، جهت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر مورد تهدید قرار گرفته است.

فرمانداری شهرستان سنندج پیشتر از پذیرش برگه‌ی اتحادیه‌ی آزاد کارگران جهت برپایی مراسم روز جهانی کارگر مخالفت کرده بود.

هچنین نهادهای امنیتی با احضار و بازجویی از فعالین کارگری، نظیر فردین میرکی، خالد حسینی، وفا قادری و کورش بخشنده از آنها خواسته شده که در هیچ گونه مراسم اعتراضی کارگران شرکت نکنند.

در سقز نیز فعالین کارگری این شهر توسط اداره‌ی اطلاعات و از طریق تماس تلفنی مورد تهدید قرار گرفته‌اند که از شرکت در مراسم روز جهانی کارگر خودداری کنند.

از اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که طی روز های اخیر توسط نهادهای امنیتی سقز تهدید شده‌اند می‌توان جمیل راست‌خدیو، عمر شاکری، اسماعیل نیازی و محمد عبدی‌پور نام برد.

هم‌اکنون نیز برخی از فعالین کارگری در زندان مرکزی سنندج محبوس می‌باشند که علی آزادی و غالب حسینی از جمله‌ی فعالین دربند هستند.

در همین زمینه از شهرهای استان کُردستان گزارش می‌رسد که خبازی‌های چندین شهر با انتشار بیانیه خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

در بیانیه‌ی مشترک هر یک از سندیکای کارگران خبازی‌های شهر سنندج و حومه – سندیکای کارگران خبازی‌های مریوان و سروآباد آمده است: امسال ما کارگران ایران نیز در شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر می‌رویم که تورم، بیکاری، اخراج سازی‌های گسترده، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر و ده‌ها و صدها معضل دیگر زندگی کارگران و خانواده‌هایشان را به ورطه سراشیبی انداخته است و روز به روز نیز این فشارها افزایش می‌آبد.

کارگران در بیانیه‌ی مزبور بر احقاق مطالباتی نظیر برسمیت شناخته شدن روز جهانی کارگر، لغو جلسات سه جانبه‌ی کارگران، کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزدها، احتساب دستمزدهای خود بر اساس تورم واقعی در کشور، امنیت شغلی کارگران در کارگاه‌های زیر پنج نفر و نیز احداث درمانگاه برای ١٣ هزار بیمه شده‌ی اصلی شهرستان‌های مریوان وسروآباد شدند.

روز جهانی کارگر امسال مصادف است با یازدهم اردیبهشت‌ماه و سال جاری بنابه گزارش فعالین کارگری، سخت‌ترین سال برای وضعیت معیشتی و اقتصادی کارگران و خانوارهای آنان در ایران است.