گزارشی از زندان مرکزی شهر سقز

zendan-20-7-1زندان مرکزی شهر سقز با زیربنایی کم ، زندانیانی بسیاری را در خود جای داده است. این زندان از دو قسمت تشکلیل شده است. قسمت اول شامل ارگان های محافظ زندان مثل افسر نگهبان و محل سربازها ، ریاست و حراست و … نکته ی حائز اهمیت این است که این قسمت چندین برابر محیط زندگی زندانیان را اشغال نموده است و امکانات بسیاری را در اختیار دارند.
بنا به گزارشی که کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی از زندان سقز تهیه کرده است این زندان شامل این قسمتها می باشد:
قرنطینه ، برای کسانی که معتاد شده اند و یا به بیماری ایدز و بیماریهای واگیر دار مبتلا هستند. لازم به ذکر است که این قسمت از زندان به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی نه تنها هیچ کمکی به سلامتی این بیماران نمی کند که آنها را به بیماریهای دیگر نیز مبتلا می کند.
تک سلولی ، برای کسانی که در محیط زندان تنبیه و یا دچار درگیری می شوند و برای اعمال سزایشان ، آنها را در تک سلولی نگه می دارند. دستشویی این تک سلولیها در داخل خود سلول می باشد.
مواد مخدر به فراوانی در این یافت می شود. فرد زندانی که به این زندان روی می آورد با دینایی از نابهنجاری روبه رو می شود و زیر فشارهای سخت روحی و جسمی قرار می گیرد. بندهای 1و2 این زندان انواع مجرمین را در خود جای داده است، زندانی معتاد ، دزد ، قاتل و زندانیان سیاسی همگی در این دو بند هستند.
رسیدگی به کار پرونده های زندانیان و امور روزانه آنها بسیار به کندی پیش می رود و در برابر رسیدگی به کار زندانیان از آنها رشوه درخواست می کنند. بودجه این زندان به جای اینکه در امور رفاهی زندانیان صرف شود به جیب مامورین ومسئولین زندان می رود.
وضع خوراک و مواد غذای بسیار بد است و زندانیان اعلب اوقات در گرسنگی به سر می برند و برای سیر کردن شکم خود ناچاراًً باید از فروشگاه عذا بخرند و این هزینه ی زیادی روی دوش زندانیان می گذارد. در این زندان یک بند برای نوجوانان وجود دارد که شامل یک اتاق کوچک و یک سالن است. دارای 5 تخت سه طبقه میباشد و تقریبا همیشه بین 20 تا 40 نفر در این بند وجود دارند. اغلب زندانیان این بند از نوجوانان معتاد و بزهکار هستند. در زندان سقز یک بند هم برای نظامیان وجود دارد. غالب کسانی که در این بند به سرمی برند، به دلیل گرفتن رشوه ، دزدی ، فساد و اعتیاد به زندان افتاده اند. این بند محدودیت هایی را که برای سایر بندهای دیگر وجود دارد، ندارد و از امکانات بهتر و بیشتری برخودارند.
از همه مهمتر تعدادی از زندانیان و فعالان سیاسی و مدنی کورد در این زندان بسر می برند و همواره تحت کنترل و از طرف مسئولین این زندان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند از جمله شیرکو معارفی ، مصطفی سلیمی و رشید آخ کندی سه تن از فعالان سیاسی کرد هستند که حکم اعدام دارند و در این زندان در میان زندانیان با جرایم دیگه بسر می برند.