درگیری و شورش در زندان میناب

یکشنبه ۲۱اردیبهشت ماه۹۹ یک شورش در زندان میناب صورت گرفت، این شورش پس از آن رخ داد که صیاد زندانی «حامد ملاحی فراز» که پیشتر توسط ماموران دریابانی کرگان بازداشت شده بود در زندانی مرکزی میناب توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
موضوع این درگیری از این قرار بود که ستوان یکم صفری مقدم و مهدی پناهنده مامور نیروی دریابانی کرگان با اتمام وقت اداری و در نبود رئیس زندان به زندان مرکزی میناب مراجعه کرده و با ارائه حکمی از سوی دادستانی به بند نگه داری حامل ملاحی فراز رفته و او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند!

کمپین فعالین بلوچ در این خصوص از قول یک منبع مطلع نوشت: «با توجه به مشاهده ضرب و شتم حامد ملاحی توسط صفری مقدم و مهدی پناهنده دیگر زندانیان دست به اعتراض زده و با مداخله زندانیان درگیری ایجاد میشود. دو مامور ضارب با کتک خوردن از دیگر زندانیان از بند خارج شده و فرار کردند. با درگیری در بند نگهداری حامد ملاحی دیگر بندها نیز شورش کرده و شیشه ها را شکسته اند.

همچنین در تاریخ ۱۵ و ۲۱اردیبهشت۹۹، ماموران انتظامی با یورش به روستای کرگان دو جوان بلوچ را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.
کمپین فعالین بلوچ در این باره گزارش کرد: «ماموران حفاظت اطلاعات بدون احضاریه و بدون هیچ حکمی با یورش به منزل محمد ملاحی (هادی) و میری ملاحی، آنها را دستبند زده و به صندوق عقب خوردو انداخته و با خود برده اند.»
این نفرات نه تنها هیچ حکمی نداشتند بلکه سابقه کیفری هم نداشتند و بازداشت آنها کاملا بی دلیل و غیرقانونی بوده است.
این اولین باری نیست که ماموران نیروی انتظامی به مردم روستای کرگان حمله میکنند و بی دلیل آنها را دستگیر و بازداشت میکنند، قبلا نیز در موارد مشابه دیگری ماموران دریابانی به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به مردم محروم و بی پناه این روستا حمله کرده و جوانان زیادی را بازداشت کرده اند. ساکنان محلی گفته اند علت این یورشها کوچاندن مردم از منطقه و تصاحب زمین ها می‌باشد.
بندر کرگان روستایی در کنار تنگه هرمز (در بندر زارک) در بخش میانی شهرستان میناب و در استان هرمزگان واقع شده است. جوانه ها ۲۳ اردی بهشت