اعتراضات آبان؛ گزارشی از آخرین وضعیت حسین هاشمی

حسین هاشمی یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” توسط دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اهانت به مقدسات، اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و از بابت مجازات تکمیلی به رونویسی از کتاب های “سه دقیقه در قیامت، گناه شناسی نوشته محسن قرائتی و ۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار” و همچنین شست و شوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم شده است. به علاوه به حکم دادگاه مطالب دستنویس باید با دست خط آقای هاشمی تطبیق داده شده و ۱۰ سوال از وی پرسیده شود تا اشراف حسین هاشمی به مفاد کتاب مشخص گردد.

آقای هاشمی همچنین از اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” نیز به دلیل نبود ادله کافی تبرئه شد.

این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید و ابلاغ شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “توهین به مقدسات” برای وی قابل اجرا است.

حسین هاشمی در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۸ در رابطه با اعتراضات سراسری سال ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” توسط نیروهای وزارت اطلاعات در محل کار خود واقع در خیابان تهرانپارس تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

آقای هاشمی اسفندماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شد.

لازم به ذکر است که حسین هاشمی پیش از بازداشت جراحی دیسک کمر داشته است.

حسین هاشمی، متولد ۱۳۷۲، فرزند مریدعلی و مجرد است. هرانا ۲۰ خرداد