پارلمان اروپا: ایران باید همه مدافعان حقوق بشر، زندانیان سیاسی، فعالان اتحادیه‌های صنفی و فعالانی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ زندانی شده‌اند را آزاد کند.

پارلمان اروپا می‌گوید باید از فرصت مذاکرات هسته‌ای با ایران، برای بهبود وضعیت در داخل این کشور سود جست. در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه ۱۴ فروردین در پارلمان اروپا به تصویب رسید از اتحادیه اروپا خواسته شده است که در مناسبات خود با ایران، وضعیت حقوق بشر در این کشور را پیگیری و در حمایت از جامعه مدنی ایران فعالانه‌تر عمل کند.

در این قطعنامه بر ادامه تلاش‌ها برای گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران تا پایان سال جاری میلادی تاکید شده است. اعضای پارلمان اروپایی معتقدند آغاز به کار این دفتر، بر نفوذ و تاثیر اتحادیه اروپایی در مسائل داخلی ایران خواهد افزود و تاثیر مثبتی بر گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها خواهد داشت.

اعضای پارلمان اروپایی در این قطعنامه از «نقض مستمر و سیستماتیک حقوق اولیه» در ایران ابراز نگرانی شدید کرده‌ و از شمار زیاد اعدام و محدود شدن آزادی‌ها انتقاد کرده‌اند. در قطعنامه آمده است که ایران «باید همه مدافعان حقوق بشر، زندانیان سیاسی، فعالان اتحادیه‌های صنفی و فعالانی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ زندانی شده‌اند را آزاد کند». پارلمان اروپا همچنین در قطعنامه امروز خود تاکید کرده که دولت ایران در تدوین منشور حقوق شهروندی، «باید به تعهدات بین‌المللی خود در خصوص عدم تبعیض و تامین آزادی‌های فردی و جمعی» عمل کند.

نمایندگان پارلمان اروپایی، اتحادیه اروپا را ملزم کرده اند برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، به طور گسترده و در سطوح بالا با مقام‌های قضایی و امنیتی ایران وارد گفتگو شوند. طبق این قطعنامه، نهادهای اتحادیه اروپا باید به تلاش‌های خود برای تقویت و توسعه جامعه مدنی در ایران بکوشند.