اجرای حکم شلاق ، در طی ده روز برای پنج فعال مدنی و سیاسی به اجرا درآمد

تمامی احکام شلاق بر روی افرادی اجرا شد که به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز یا دفاع از حقوق خود برای آزادی بیان، بازداشت شده بودند.
روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹ حکم شلاق “محمدباقر سوری” که در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دستگیر شده بود، در زندان تهران بزرگ به اجرا درآمد. وی به پنج سال زندان و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. او ۳۵ بار توسط یکی از نگهبانان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و بعد از اجرای حکم شلاق کمر و پاهای محمدباقر سوری کبود و مجروح شد.
در همان روز یعنی دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹، دو فعال حقوق بشر آذربایجان   علی عزیزی و الیار حسین زاده به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و به اتهام اخلال در نظم عمومی نیز در شهر ارومیه، شلاق خوردند. این دو در دادگاه کیفری ارومیه هر کدام به پرداخت پانزده میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۸ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند.
در روز ۱۷ خرداد ۹۹ نیز حکم ۵۵ ضربه شلاق “روح الله برزین” شهروند اهل چرام استان کهگیلویه و بویراحمد در واحد اجرای احکام دادگستری چرام به اجرا درآمد. روح الله برزین که در نانوایی های چرام به کار مشغول است به دلیل شکایت سیدنورالله افشار امام جمعه چرام شلاق خورد. وی سال گذشته به دلیل اظهارنظر دیگران در زیر مطلبی انتقادی که نوشته بود تحت پیگرد قرار گرفت و محکوم به ۵۵ ضربه شلاق شد. امام جمعه چرام در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی تابناک اعلام کرد که اجرای حکم شلاق بخشی از حقوق مدنی می باشد و گفت که شکایت خود را پس نگرفته است زیرا این مرد حاضر به عذرخواهی نیست.
در روز ۱۲ خرداد ۹۹ حکم ۷۴ ضربه شلاق  رسول طالب مقدم فعال کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اجرا درآمد. وی جزء دهها بازداشت شده در روز جهانی کارگر سال ۹۸ بود که از سوی دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و دستجات و گروهها و استفاده از تلفن همراه محکوم شده بود.
بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)،
هیچکس را نمی توان مورد آزار و شکنجه و یا مجازاتهای ظالمانه و غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار داد.
با این حال قوانین رژیم ایران همچنان مجازاتهایی از قبیل قطع عضو، سنگسار و شلاق را شامل می شود و این اعمال را هم به اسم دین توجیه می کنند. طبق قوانین رژیم بیش از ۱۰۰ جرم حکم شلاق دارد از جمله: سرقت، خرابکاری، افترا، کلاهبرداری، نقض عفت عمومی و روابط نامشروع و …
علاوه بر اینها رژیم ایران به طور مرتب احکام شلاق را برای معترضین و مخالفین به اجرا درمی آورد.کمپین دفاع اززندانیان سیاسی 24خرداد