تمامی کارگران محلی بزرگترین معدن طلای ایران در شهر تکلاب، از سوی مسئولین این معدن طلا از کار اخراج شدند.

کارگران کُرد معدن طلای زرەشوران تکاب اخراج شدند

بنا بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا؛ امروز دوشنبە هجدهم فروردین‌ماه، کارگران کُرد معدن طلای زرە شوران ، کە همگی ساکن روستاهای زرەشوران، هلوچلی و شهر تکاب می‌باشند ، با فرمان مسئولین این معدن ،  اخراج شدند.

خبرنگار کُردپا در شهر تکاب گفت:” کارگران کُرد بە نشانە اعتراض بە این اقدام مسئولین معدن طلای زرە شوران، راه اصلی این معدن را بستەاند”.

این اعتراض تا ساعت ٣ بعدظهر ادامە داشتە است کە از سوی ماموران نیروی انتظامی شهر تکاب مورد حملە قرار گرفتند.

این کارگران کُرد کە بیشترشان سابقە بیش از ٢ سال کار در این معدن طلا را دارند، خواهان بازگشت بر سرکارهایشان شدەاند کە تاکنون هیچ جوابی بە آنها دادە نشدە است.

دو معدن طلای آق درە و زرە شوانی در شهرستان کُردنشین تکاب واقع شدە کە بە بزرگترین معادن طلای ایران و خاورمیانە شناختە شدەاند، این در حالی است این شهر یکی از شهرهای فقیر کُردستان ایران بە شمار می‌آید.

معدن طلای زره شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در ٣٩ کیلومتری تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای ١١ میلیون تن ذخیره طلا با عیار ٧.٩ گرم در تن است كه ٨٨ تن طلا و ٢ تن نقره خالص از این معدن قابل استحصال است.

معدن طلای زرەشوران سال ١٣٨٩ فعالیت خود را زیر نظر سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران آغاز و سالانە ٣ تن طلای خالص از آن استخراج می‌شود. این معدن بیش از ٣٠٠ کارگر دارد کە بیشترشان از غیربومی و غیر کُرد می‌باشند.

از دیگر سو، بیش از ٢٠٠ کارگر شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس از شهرستان قروه با سفر به مرکز استان و تجمع در مقابل استانداری، برای دومین روز متوالی به انحلال این واحد تولیدی و بیکاری ۲۷۴ کارگر واکنش نشان دادند.

این کارگران که حقوق ٤ ماه اخیر خود را نیز دریافت نکرده‌اند، به انحلال این کارخانه از سوی کارفرما معترض و ناراضی هستند.

19220.jpg