حكم اعدام محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد قطعی شد

حکم اعدام محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد مهابادی، از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: محمد عبدالهی اهل شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، در ۴ فروردین‌ماه ۱۳۸۹، در منزل شخصی خود بازداشت و در ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۲، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد محکوم به اعدام شد. در روزهای اخیر این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.
گفته می‌شود ماموران امنیتی در زمان بازداشت محمد عبدالهی با وجود غیر مسلح بودن وی، به او تیراندازی کرده‌اند و از ناحیه پا با شلیک گلوله مجروح شده بود. وی به صورت زخمی به اداره اطلاعات ارومیه منتقل و بدون درمان مناسب به سلول انفرادی انتقال داده شد.
منابع مطلع نزدیک به این زندانی سیاسی 35 ساله گفته‌اند که در جریان بازجویی‌ نیروهای امنیتی اداره اطلاعات، وی به شدت مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته بود. شدت شکنجه‌های جسمی این زندانی در حدی بود که وی از ناحیه دست و پا دچار شکستگی استخوان شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و نگهداری در سلول انفرادی، استخوان پای وی کج جوش خورده است. این زندانی همچنین در اثر شکنجه‌های مداوم، چند دندانش شکسته شده که این امر در طول سه سال گذشته موجب ایجاد ناراحتی گوارشی نیز برای وی شده است.
گفتنی است وی برادر “محمدامین عبدالهی” دیگر زندانی سیاسی است که پس از ۱۱ بار احضار به دادگاه، براساس گفته ماموران اجرای احکام زندان، به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف حکومت به اعدام محکوم شده است. صدور این حکم در حالی صورت گرفته که در جریان دادگاه‌ها، وی از حق اختیار وکیل برای خود محروم بوده است. وی در جریان بازجویی‌ها هیچ‌گونه اعترافی بر علیه خود نداشته است و به همین دلیل ۱۱ بار برای وی دادگاه تشکیل شد؛ اما با این حال این حکم به صورت شفاهی در زندان به وی ابلاغ شده است.