بازداشت 3 فعال مذهبی دیگر اهل سنت کُرد در مهاباد

در چند روز اخیر و در ادامه اعمال محدودیت، فشار و آزار اهل سنت در ایران، 3 فعال مذهبی اهل سنت دیگر در شهر مهاباد بازداشت شدند.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: در ادامه بازداشت‌ فعالان مذهبی اهل سنت کُرد در غرب ایران، 3 فعال مذهبی دیگر در مهاباد آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت عبدالرحیم چانه 37 ساله، سوران فاتحی 32 ساله و عبدالهادی 27 ساله پس از دستگیری‌های روز جمعه 29 فروردین‌ماه، 5 فعال مذهبی دیگر در شهرهای بوکان و مهاباد صورت گرفته است. هنوز دلیل این بازداشت‌ها و همچنین از سرنوشت بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست.

گفته می‌شود تمامی این فعالان در ساعات اولیه صبح، در حالی دستگیر شده‌اند که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی اطلاعات با اسلحه به درب منازل این فعالین مراجعه کرده و با بدترین شیوه به خانه آنها یورش برده و پس از جستجوی کامل منازل با اعتراض خانواده‌ آنها مذهبی روبرو شده‌اند.

گفتنی است در هنگام بازداشت این فعالین سنی مذهب، برخی از اعضای خانواده‌های آنها مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند از جمله مادر مسعود جوادی که بیش از 30 سال دارای آسم شدید است، از سوی یکی از مامورین با ضربات لگد مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد که پس از آن به بیمارستان ارومیه منتقل می‌شود.

نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، به‌ویژه در طول چند سال گذشته، از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، کمیسیون آزادی بین‌المللی ادیان آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه بریتانیا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که به تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران اعتراض کرده و آن را محکوم کرده‌اند.